Forandringer med forskellige personlighedstyper

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Personlighedstyper og forandringer

Forandringer med forskellige personlighedstyper

3 min.

På arbejdspladsen møder man mange forskellige personlighedstyper. Alt efter hvilken personlighedstype man er, vil man tackle forandringer forskelligt.

Når der sker forandringer, kan det både være vigtigt at vide hvilken personlighedstype man selv er, og hvilken den/de medarbejdere er som skal udsættes for forandring.

Ifølge underviser Sagar på Online kurset: Klog på forandring, findes der fire forskellige essens personlighedstyper. Så når man udsættes for forandringer, er det vigtigt at vide, hvilken essens personlighedstype man selv eller medarbejderen er.

De fire essens personlighedstyper er:

Roller

Handleren er den som får en idé, og hurtigt springer fra idé til handling.

Tænkeren er den som stiller spørgsmålstegn ved udførelsen, og vil gerne lave en plan og struktur.

Føleren er den som gerne vil fordele roller til de rigtige, og tale om hvem der gør hvad for at opnå et godt samarbejde.

Forandreren nytænker og udforer handlemåder ved at optimere nuværende tilgange.

Mennesket er primært 1-2 af de ovenstående personlighedstyper.

Med disse personlighedstyper kan man nemt og overskueligt finde ud af, hvilke tanker og behov man selv eller medarbejderen har, og hvilke udfordringer der er ift. forandringer.

Ved at blive klar over hvilken/hvilke personlighedstyper du selv eller medarbejderen er, kan man bedre arbejde med mindsettet ift. forandringer og få succes med det.

Forandringer hos personlighedstyperne

Forandringer skal håndteres alt efter hvilken personlighedtype man har. 

Handleren: Hvis man skal få succes med forandringer som Handleren, skal du lade dig eller medarbejderen motivere af hvad gevinsten ved forandringen er. Spørg om: ”Hvad får jeg/du ud af det?”, og brug det som motivation for forandring.

Tænkeren: Tænkeren kan få succes med forandringer ved at få årsagen og grundlaget bag. Vær bevidst om tanker og overvejelser som ligger til grund for denne forandring. Det er vejen hen til forandringen som skal være i fokus hos Tænkeren.

Føleren: Hos Føleren er det vigtigt, at give tid til at forklare om selve forandringen, og helt præcist hvad det vil få af betydning. Det er vigtigt at være konkret.

Forandreren: Ved Forandreren er det vigtigt at fortælle eller finde ud af ”hvorfor” forandringer skal ske, og hvad visionerne bag er. Det er vigtigt for dig eller din medarbejder at vide hvad meningen er med forandringen.

Vil du vide mere?

Har du lyst til at vide mere om forandringer og personlighedstyper, så kan du læse meget mere om kurset med Sagar her:

Kilde: Sagar Constantins Online kursus: Klog på forandring, Underviser ved Teknologisk Institut