Hvordan håndterer man bedst forandringer?

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

dnwlk ohqiw w

Hvordan håndterer man bedst forandringer?

2 min.

Vil du også gerne blive klog på forandring? Ved at blive klog på forandring kan du bedre forstå, og håndtere de forandringer du vil opleve.

Livet er fyldt med forandringer – både privat og på arbejdspladsen. Det er derfor vigtigt, at få de rigtige redskaber til at håndtere disse forandringer. Dit forandringsmindset er afgørende for, hvordan du håndterer forandringer i hverdagen.

Sagar, underviser ved Teknologisk Institut, fortæller på hendes Online kurset: Klog på forandring, at der findes en 80/20-regel i forhold til forandringer. De 20 er de reelle forandringer som sker, f.eks. en ny opgave på arbejdspladsen, hvor de resterende 80 er hvad der sker inde i dig. Altså dine tanker og følelser.

Når vi udsættes for forandringer, findes der tre forskellige forandringsniveauer:

  • Fornyelse (hurtig tilvendelse)
  • Forandring (længere overgang)
  • Forvandling (dyb ændring).

Fornyelsen er ofte valg du selv tager, og som man hurtigt vænner sig til. Forandring er ofte større ændringer, som vil have en længere overgang. Hvor forvandlingen er dyb, og tager lang til at tilvænne sig til, fordi den er så dybt liggende. Dette er altså tre forskellige niveauer af forandring, som alle mennesker vil støde på på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Amygdala i hjernen

Når der sker forandringer vækker man ’amygdala’ i hjernen. Amygdala er hjernens vagthund, som passer på dit indre når der sker forandringer. Amygdala er en overlevelsesfunktion mennesket er født med, som kan registrere alle farlige og utrygge situationer.

Det kan f.eks. være første arbejdsdag et nyt sted, hvor man er utryg ved situationen, da der er mange ukendte faktorer. Amygdala husker dårlige og utrygge situationer, og prøver at få dig til at undgå dem. Den kan altså forstærke f.eks. din usikkerhed, hvis man tidligere har haft en dårlig oplevelse et nyt sted.

Så hvis der sker forandringer som din amygdala mener er utryg, vil den kapre dine følelser og gøre forandringen svær.

Det er derfor vigtigt at finde ud af, hvad din amygdala bliver tricket af. Er det negative tanker om dig selv, uventede situationer eller noget helt tredje?  

Ifølge Sagar, kan man ved at blive bevidst om sin amygdala, blive klog på forandringerne og således håndtere dem bedre. Dermed kan man vende sin tankegang til det positive, og gøre forandringen meget nemmere.

Få flere konkrete og gode råd til at håndtere din amygdala på med Sagar.

Vil du vide mere?

Læs meget mere om forandringer og amygdala, og bliv klog på hverdagens små og store forandringer. Du kan få redskaber til at håndtere forandringer:


Kilde: Sagar Constantins Online kursus: Klog på forandring, Underviser ved Teknologisk Institut