Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Opnå succesfuld forandringsledelse

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Opnå succesfuld forandringsledelse

3 min.

Forandring fryder. Det er nok et udtryk, de fleste er bekendt med, men sandheden er, at når det kommer til implementering af forandringer i virksomheder, går det ofte i vasken.

Der er mange faktorer, der skal tages i betragtning, før man igangsætter et større forandringsprojekt. Flere organisationer kaster sig hovedkulds ud i forandringsprojekter uden at overveje disse faktorer, men forandringer behøver ikke at fejle.

Herunder er nævnt nogle af de faktorer, virksomheder bør betragte ved succesfuld implementering af forandringsprojekter:

  • Planlægning

At man skal planlægge et projekt, virker umiddelbart som en selvfølgelighed. Dog er der mange virksomheder, der negligerer denne del. Der er flere forskellige former for forandringer og derfor flere forskellige tilgange, hvorfor det kan betale sig for virksomheder at benytte sig af flere forskellige modeller. Forandringer kan komme hurtigt og der skal derfor eksekveres derefter, men det kan stadig betale sig at investere tid til planlægningsfasen. Et godt planlagt projekt skaber større sandsynlighed for succes.

  • Interessenter

Der er mange der kan have indflydelse på eller blive påvirket af virksomhedens forandringer. Det kan både være personer, organisationer eller noget helt tredje, og disse betegnes som interessenter. Eksempelvis kunne kunder, leverandører, medier og Skat være interesseret i en fusion af to virksomheder. Håndtering af interessenter er helt essentielt, når en organisation står over for forandringer. Det er vigtigt at vide, hvordan man kan identificere og arbejde med disse interessenter. Herudover er det vigtigt at opretholde en effektiv kommunikation for at opbygge og vedligeholde interessenternes engagement. Diverse interessenter kan nogle gange være uden for overvejelse, men kan spille en stor rolle i virksomhedens virke.

  • Evaluering

Efter implementeringen af forandring, er det vigtigt at evaluere på processen og resultatet. Derved kan virksomheden være bedre klædt på til den næste forandring og skabe bedre processer, der optimerer værdiskabelsen i organisationen. Det er herudover bl.a. også vigtigt at evaluere på sine interessenter og forholde sig til, om man bør revurdere sin håndtering af disse.

​​


Få grundlæggende kompetencer, så din virksomhed er klædt på til forandringer med kurset ’Change Management Foundation – Forandringsledelse’, der er en internationalt anerkendt akkreditering på linje med eksempelvis PRINCE2® og MSP®. Herved kan du og din virksomhed få konkrete værktøjer til gennemførelse og fastholdelse af forandringer.