Kurser

2 dages kursus 

Servitization – Få konkurrencefordele med innovativ serviceudvikling

23. - 24. oktober 2025 Taastrup
25. - 26. november 2025 Aarhus
19. - 20. marts 2026 Taastrup
3. - 4. juni 2026 Aarhus
DKK  11.999
ekskl. moms
Nr. 91561

Bliv en pioner inden for bæredygtige servicekoncepter og transformér din virksomhed gennem udvikling af services. Få de nødvendige værktøjer og viden til at udvikle din virksomhed fra traditionel produktleverandør til en fremadskuende leverandør af innovative serviceydelser.

Fra produkt til service og flere konkurrencefordele

Serviceydelser kan hjælpe din virksomhed med at få en mere robust portefølje af indtjeningskilder, mere bæredygtigt forretningsgrundlag, tættere og mere loyal kunderelation, og konkurrencefordele.
 
Serviceudvikling, eller servitization, er en strategisk tilgang, der integrerer produkter og serviceydelser. Servitization gør op med virksomhedens fokus på udelukkende at sælge produkter og så glemme alt om kunden, når produktet har forladt lageret, til at sælge værdifulde løsninger på kundens problem og have længere relationer med kunderne.
 

Digitalisering, bæredygtige koncepter og partnerskaber

Serviceudvikling er koblet tæt til digitalisering og bæredygtighed. Hvor digitalisering kan understøtte virksomhedens overgang til servitization gennem effektiv dataindsamling og -analyse, kan bæredygtighed være kernen i den nye forretningsmodel, så virksomheden kan producere løsninger, der er økonomisk levedygtige samt miljømæssigt og socialt ansvarlige.
 
Kurset fokuserer også på partnerskaber og økosystemer, som kan understøtte virksomhedens og kundernes bæredygtighedsprioriteter.
 
Kurset er praksisnært, og gennem forskellige praktiske øvelser og case-studier vil du få en dybere forståelse af, hvordan du kan anvende teorien i praksis i netop din kontekst.
 

Deltagerprofil

Kurset er ideelt for dig, som arbejder med forretningsudvikling, som enten leder, team- eller projektleder, forretningsudvikler, eller beslutningstager inden for innovation, strategi eller servicedesign. Du søger praktiske værktøjer og tilgange til at gøre virksomheden mere konkurrencedygtig og bæredygtig.
 
Uanset om du er en del af en større organisation eller en lille virksomhed, om du er i startfasen eller allerede godt på vej, så vil du finde værdifulde indsigter og værktøjer på dette kursus. Kurset er målrettet ansatte i private virksomheder.
 
 

Udbytte

  • Få indblik i din virksomheds niveau inden for servitization, digitalisering og bæredygtighed for at identificere udviklingspotentiale.
  • Forstå hvordan services kan øge indtjeningen pr. kunde, skabe mersalg, gensalg, tilgang til nye markeder og konkurrencefordele.
  • Lær at anvende servitization til at skabe værdifulde serviceydelser, fremme digital transformation og understøtte bæredygtig udvikling.
  • Lær at skabe stærke samarbejdsmodeller og økosystemer med kunder og partnere for øget kundeloyalitet.
  • Få redskaber til at indføre innovative serviceydelser i din organisation, værdikæde og økosystem.
  • Anvend case-studier fra virksomheder, der har arbejdet med servitization, for at forstå udfordringer, god praksis og inspiration.
  • Få erfaring med at designe og forankre bæredygtige og digitale forretningsmodeller gennem en handlingsplan.

Det får du på kurset

Vi sørger for, at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære.

Efter du har fuldendt kurset, vil du modtage et kursusbevis.

Kursusbevis

Hos Teknologisk Institut bruger vi kun erfarne undervisere.

Erfaren underviser

På kurset får du morgenmad, frokost, snacks og drikkevarer.

Fuld forplejning

På kurset er der indtænkt øvelser og deltagerinddragelse.

Øvelser og inddragelse

Kursusmateriale er inkluderet i prisen.

Materiale

Undervisning på dansk

Undervisning på dansk

Tæt på kursusstedet er der gratis parkering.

Gratis parkering

Dag 1: Forstå konceptet servitization og dets potentiale
  • Introduktion til kernekoncepterne i servitization: Der vil være flere eksempler på succesfulde servitization-modeller hos forskellige fremstillingsvirksomheder, og hvordan de drager fordel af dem
  • Kortlægning af behov hos kunder som grundlag for services, og diskussion af hvad de prøver at opnå vs. hvad vi sælger til dem
  • Kortlægning af forretning, værdikæden og interessenter
  • Vurdering af det nuværende niveau inden for servitization, digitalisering og bæredygtighed
  • Idéudvikling og identifikation af muligheder for servitization i case-virksomheder
Dag 2: Realisering af de bæredygtige forretningsmuligheder
  • Konceptudvikling, service blueprinting og forretningsmodeldesign i samarbejde med partnere i værdikæde og økosystem og med inddragelse af relevante personer fra virksomheden
  • Tryktestning af kritiske antagelser, validering og tilpasning af servicekonceptet
  • Udvikling af en handlingsplan for forankring af initiativet i virksomhedens strategi
  • Planlægning af implementering i egen virksomhed
  • Afsluttende refleksion og næste skridt

Form

Kurset er struktureret med praktiske øvelser, case-studier og gruppearbejder, hvilket giver dig en unik chance for at afprøve metoder, værktøjer og tilgange samt udveksle erfaringer og diskutere relevante udfordringer med ligesindede.

29708
Underviser

Katrine Voetmand

Katrine er konsulent i bæredygtig forretningsudvikling og har en dybdegående viden om samskabende forandringsprocesser, bæredygtige re-designstrategier og cirkulære forretningstiltag. Katrine sætter til dagligt sin ekspertise i spil ved at facilitere forskellige udviklingsforløb for både virksomheder og organisationer. Katrine kommer med en baggrund som civilingeniør i Bæredygtigt Design.

Underviser

Tobias Uhd

Tobias er konsulent hos Teknologisk Institut og specialist i digital innovation og servitization. I praksis har Tobias faciliteret mange udviklingsforløb under projektet Fremtidens bæredygtige servicekoncepter, hvor han hjælper virksomheder med at skabe fremtidssikrede, værdiskabende servicekoncepter med fokus på bæredygtighed og digitalisering. Han arbejder metodisk med Design Thinking, lean startup og strategic foresight, og skaber en stærk kobling mellem strategi, praksis og forretning.

Underviser

Mette Weyergang

Mette er konsulent i Innovation og bæredygtig forretningsudvikling. Hun har flere års erfaring med at hjælpe virksomheder med at udvikle nye services, styrke forretningen gennem digitalisering og arbejde målrettet med bæredygtighed. Mette er en erfaren underviser og arbejder dagligt med at identificere muligheder for værdiskabende serviceydelser, omsætte kundebehov til konkrete løsninger og sikre, at hele organisationen engageres i overgangen til en mere serviceorienteret forretning.

Vælg dato

Taastrup
23. - 24. oktober 2025
Aarhus
25. - 26. november 2025
Taastrup
19. - 20. marts 2026
Aarhus
3. - 4. juni 2026
Taastrup
19. - 20. oktober 2026