Projekt - Metanol som brændstof i dieselmotorer til skibe

Kim  Winther

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 10.

Skib

Projekt - Metanol som brændstof i dieselmotorer til skibe

Projektstart: September 2019  Forventet projektafslutning: September 2021

Mission:

At skabe en genvej for CO2 -neutral skibsfart ved at anvende metanol direkte i eksisterende dieselmotorer. Dette kræver udvikling omkring motoren.

Baggrund

Metanol er et af de mest lovende biobrændstoffer til fremtidens skibsfart. Metanol produceres bl.a. af biogas og giver det laveste CO2-aftryk af alle flydende brændstoffer og er også svovlfrit. Metanol er tilgængeligt i både danske og internationale havne til en pris som er lavere end ethanol og biodiesel. Desuden er prisen også lavere end gængs marine gas olie (0,1% svovl).

Udvikling

I øjeblikket kan metanol kun anvendes i mindre specialmotorer. Til større skibe kræver det dual-fuel teknologi at sejle på metanol, hvilket er bekosteligt, idet det kræver separate tanksystemer til både dieselolie og metanol. Partnerne i projektet vil udvikle et metanolsystem som kan tilpasses almindelige 4-takts motorer, så eksisterende skibe kan sejle på metanol. Udviklingen består bl.a. i forvarmning og tilsætning af et et kemisk additiv i så lille en mængde som muligt. Under udviklingsprocessen vil tilpasning til motor foregå i 3 trin fra en 20 kW til en 220 kW motor og endelig til en 1,6 MW skibsmotor fra MAN.

Partnere

  • Teknologisk Institut
  • DTU
  • MAN ES
  • Alfa Laval
  • Akzo Nobel