Projekt - Metanol som brændstof i dieselmotorer til skibe
Projektstart: September 2019 Forventet projektafslutning: September 2021.
Mission
At skabe en genvej for CO2 -neutral skibsfart ved at anvende metanol direkte i eksisterende dieselmotorer. Dette kræver udvikling omkring motoren.
Baggrund
Metanol er et af de mest lovende biobrændstoffer til fremtidens skibsfart. Metanol produceres bl.a. af biogas og giver det laveste CO2-aftryk af alle flydende brændstoffer og er også svovlfrit. Metanol er tilgængeligt i både danske og internationale havne til en pris som er lavere end ethanol og biodiesel. Desuden er prisen også lavere end gængs marine gas olie (0,1% svovl).
Se video
Udvikling
I øjeblikket kan metanol kun anvendes i mindre specialmotorer. Til større skibe kræver det dual-fuel teknologi at sejle på metanol, hvilket er bekosteligt, idet det kræver separate tanksystemer til både dieselolie og metanol. Partnerne i projektet vil udvikle et metanolsystem som kan tilpasses almindelige 4-takts motorer, så eksisterende skibe kan sejle på metanol. Udviklingen består bl.a. i forvarmning og tilsætning af et et kemisk additiv i så lille en mængde som muligt. Under udviklingsprocessen vil tilpasning til motor foregå i 3 trin fra en 20 kW til en 220 kW motor og endelig til en 1,6 MW skibsmotor fra MAN.
Partnere
- Teknologisk Institut
- DTU
- MAN ES
- Alfa Laval
- Akzo Nobel