Unges holdninger til kyllingekød
"Kylling – det er noget, de fleste mennesker kan lide”
CItat fra fokusgruppeinterview
Unge er en væsentlig forbrugergruppe, og det er interessant for industrien at kende deres holdninger til kyllingekød. DMRI har gennemført fokusgruppeinterviews i københavnsområdet med unge studerende mellem 18 og 25 år, og samlet set er de meget positive overfor kylling.
Resultaterne viste, at de unge synes kylling er billigt og nemt at tilberede i mange forskellige retter. De unge kvinder foretrækker wok-retter med grøntsager, hvor de unge mænd godt kan lide at spise en hel filet.
For de unge er kyllingekød især hverdagsmad, eller noget de laver, når læsegruppen er på besøg. De er enige om, at for ”rigtige gæster” serverer man helst oksekød.
Kvalitet af kylling er for kvinderne nært forbundet med økologi, også selv om de ikke har råd til at købe det. For mændene er det mere ”noget med mærker”.
Resultaterne viste også, at dyrevelfærd har stor betydning, og at der er bred enighed om, at kyllinger har det dårligere end svin og kreaturer - uden at de unge dog beskriver det nærmere.
Fedt er omdrejningspunktet i forhold til sundhed, og her opfattes kylling som sund, fordi der ikke er en tydelig fedtkant som på f.eks. svinekoteletter.
Alle deltagere er en del af små husholdninger, men flere fremhæver, at det er nemt at købe store portioner og fryse ned, så der kan tages frem efter behov.
Projektet er finansieret af Fjerkræafgiftsfonden og afsluttet i 2014. Den fulde rapport kan ses her: