Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Sød kartoffel er hovedingrediens i ny, vegansk chokolade

Eva-Marie  Lange

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 14.

Veganske produkter

Sød kartoffel er hovedingrediens i ny, vegansk chokolade

Danske forbrugere efterspørger i stigende grad veganske produkter. En ny vegansk chokolade baseret på søde kartofler bliver lige nu optimeret, så den snart er at finde på supermarkedets hylder.

Salget af veganske produkter stiger, og i langt de fleste supermarkeder er plantebaserede produkter en naturlig del af sortimentet. For at imødekomme den veganske tendens har SimplEat Copenhagen udviklet en serie veganske chokoladeprodukter. I samarbejde med Teknologisk Institut skal holdbarheden forlænges og produkterne opskaleres, inden de er klar til butikkernes hylder. 

Sund og økologisk
SimplEat Copenhagen startede som et svar på tendensen om sundere alternativer indenfor konfekture til kvalitetsbevidste forbrugere, som er passionerede omkring deres image og sundhed. Samtidigt er der et behov for flere produkter på det veganske marked.

- Idéen er at udvikle en serie sunde og lækre økologiske konfekture- og snackprodukter baseret på sød kartoffel. Det findes ikke på markedet i dag, forklarer Nina Vellev, som står bag SimplEat sammen med forretningspartneren Annette Riis Villadsen.

Udover at være veganske har produkterne et lavt indhold af sukker, fedt og kalorier sammenlignet med lignende produkter.

Clean label giver udfordringer
De høje krav til produkternes kvalitet og deres sammensætning udgør en teknologisk udfordring i forhold til stabiliteten og holdbarheden af produkterne. I dag er holdbarheden for kort til, at produkterne kan afsættes i supermarkeder samt i foodservice-segmentet, og det vil SimplEat gøre noget ved.

- Vores ønske om et ’clean label’-produkt har givet os nogle tekniske udfordringer med holdbarheden og med opskalering. Vi mangler den tekniske kunnen til selv at kunne løse dette. Derfor er vi gået i samarbejde med Teknologisk Institut, forklarer Nina Vellev.

I dag afsættes produkterne hovedsageligt til events og lignende, men målet med samarbejdet er at bane vejen til supermarkedernes hylder samt de større foodservice-operatører.

Udvikling og tests i FoodtureLab
Hos Teknologisk Institut er det Instituttets team af fødevareteknologer, der er sat på opgaven. I samarbejde med SimplEat Copenhagen videreudvikles opskrifterne, så holdbarheden forlænges, og produkterne kan opskaleres.

- Gennem vores viden om ingrediensers funktionalitet bidrager vi med en videreudvikling af opskriften. Det foregår i vores udviklingskøkken FoodtureLab og suppleres med målinger af holdbarheden i vores analyselaboratorier, forklarer faglig leder Eva-Marie, Teknologisk Institut.

For at kunne sætte en effektiv produktion op arbejdes der ligeledes med at forbedre produktets konsistens, samtidig med at den sensoriske kvalitet optimeres.

En kendt udfordring
SimplEat er ikke den eneste virksomhed, der står med denne type udfordringer:

- Vi får mange henvendelser, hvor der er udfordringer med kvalitet og holdbarhed på nye koncepter indenfor den plantebaserede trend. Virksomhederne har ideerne, men kan ikke altid implementere dem. Der står vi klar til at hjælpe med viden og laboratorier, slutter Eva-Marie Lange, Teknologisk Institut.

Næste stop: nye kunder
Med den forbedrede holdbarhed i sigte forventer SimplEat at kunne udvide deres marked.

- Når vi har fået bedre styr på holdbarheden i samarbejde med Teknologisk Institut, kan vi komme ind til flere virksomheder med vores produkter. De har smagt dem og er vilde med dem, men har meldt tilbage at de ønsker en længere holdbarhed af produkterne, før vi kan komme i betragtning. Så det er næste skridt efter projektets afslutning, slutter Nina Vellev.

Samarbejdet er støttet med en InnoBooster fra Innovationsfonden.

Foto: Josephine Malene Ibæk Kofod