Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Førerløse køretøjer

Lars  Overgaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 12 95.

Førerløse køretøjer

Førerløse køretøjer

Ændring af færdselsloven, med effekt fra 1. juli 2017, gør det nu muligt at søge om at udlægge forsøgsstrækninger til førerløs trafik. Det er dog ikke nogen triviel øvelse at blive selvkørende. Ansøgning skal sendes til Vejdirektoratet og involverer godkendelse hos fire offentlige myndigheder. Forsøg skal desuden godkendes af en såkaldt assessor, der skal godkendes til forsøget og give en uvildig vurdering af forsøgets færdselssikkerhed.

Eksempler på projekter med førerløse minibusser under opsejling

  • Vesthimmerlands Kommune vil introducere små selvkørende minibusser som skal fragte SOSU’er rundt mellem hjemmebesøg, så de kan bruge transporttiden mere effektivt.
  • Aalborg Kommune vil køre med selvkørende minibusser på stisystemer i Aalborg Øst for at forbedre det kollektive transport tilbud for borgere, der for eksempel har svært ved at komme rundt til områdets service- og fritidstilbud.
  • Autonomous Mobility har som mål at blive den førende operatør af selvkørende køretøjer i Norden. De vil i samarbejde med Lyngby Taarbæk Kommune og DTU øge mobiliteten på DTU gennem indsættelse af to selvkørende minibusser.

Kom godt i gang med din ansøgning

Med hele fire godkendende myndigheder og en assessor kræver det overblik og god styring af godkendelsesprocessen for at få godkendt et forsøg med førerløse køretøjer. Der kan derfor være både tid, ressourcer og frustrationer at spare ved at alliere sig med en ekstern rådgiver.

Overvejer du at etablere forsøg med førerløse køretøjer så hjælper vi gerne med f.eks.

  • Perspektivvurdering for forsøg med selvkørende køretøjer såsom biler, busser, renovationsbiler og non-road maskiner
  • Ansøgningsskrivning og processtyring for godkendelse
  • Assessor gennemgangen – en uvildig vurdering af forsøgets færdselssikkerhed