Kunstig intelligens og anvendelse af data

Martin Grønbæk Jensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 75.

Billede af en chip

Kunstig intelligens og anvendelse af data

Kunstig intelligens er over alt.

Men uden vi nødvendigvis lægger mærke til det. Eksempelvis benyttes kunstig intelligens, når vi bruger Google Translate, får anbefalet ny musik på Spotify, eller når en tvivlsom e-mail suser direkte over i spam-mappen.

Kunstig intelligens handler om at efterligne menneskelig intelligens, og det er en af de teknologier, som udvikler sig hurtigst. Derfor er det afgørende, at man som virksomhed får undersøgt potentialerne ved at integrere kunstig intelligens i forretningen for ikke at miste kunder og tabe momentum til konkurrenterne.  

På Teknologisk Institut har vi stor erfaring med at hjælpe danske virksomheder med at udnytte fordelene ved kunstig intelligens. Vores tilgang er, at vi skræddersyer de enkelte forløb og udviklingsprojekter til den enkelte virksomheds behov.

Vi kan bl.a. hjælpe din virksomhed med at:

  • identificere de områder i jeres forretning, hvor kunstig intelligens kan skabe værdi
  • udnytte data og AI-værktøjer i jeres digitale transformationsproces
  • bruge kunstig intelligens til at effektivisere, automatisere og optimere processer
  • foretage den rent tekniske implementering af kunstig intelligens
  • sikre at jeres organisation er toptunet til forandrede processer og ny teknologi

Se video med kaffeleverandøren BKI, som har investeret i rådgivning fra Teknologisk Institut til at udnytte potentialerne i kunstig intelligens

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er kunstig intelligens?

Der er mange forskellige definitioner af kunstig intelligens, men grundlæggende handler det om, at teknologien forsøger at imitere menneskelig intelligens.

Inden for kunstig intelligens er der forskellige begreber og metoder – f.eks. machine learning (maskinlæring), reinforcement learning (forstærkningslæring), deep learning (dyb læring), mv., som dækker over forskellige tilgange, der er til at arbejde med kunstig intelligens.



Hvilke problemer kan kunstig intelligens løse?

Kunstig intelligens bygger på data – f.eks. tal, skrift, billeder, video og lyd – og kan på baggrund af disse data f.eks. genkende mønstre i dataene og bruge sandsynlighedsregning til at komme med den bedste løsning på en konkret situation.

Ved at se på tusindvis af fotos af eksempelvis kopper, sko eller vaser, der er henholdsvis i tilstrækkelig fin stand og i stykker, kan den kunstige intelligens lære helt automatisk at sortere kopper fra, der er gået i stykker.

Men kunstig intelligens kan bruges til langt mere. Det kan blandt andet meget også optimere energien i bygninger, forudsige nedbrud i maskiner og hjælpe ledere med at træffe bedre beslutninger.



Hvorfor kunstig intelligens lige nu?

Begrebet kunstig intelligens blev opfundet i 1960’erne, men det er først inden for de senere år, at teknologien er blevet moden og kan anvendes i en kommerciel sammenhæng. Det skyldes bl.a. computeres øgede regnekraft, forbedrede AI-algoritmer og større datalagerkapacitet.

Udviklingen går så hurtigt nu, at de virksomheder, som formår at udnytte kunstig intelligens, kan få et forspring i forhold til de nærmeste konkurrenter. Følger man omvendt ikke med på bølgen, risikerer med, at de dygtigste konkurrenter løber med kunderne, fordi de er bedre til at forstå og servicere kundernes behov.



Har danske virksomheder et godt fundament for at komme i gang?

I Danmark har vi en lang tradition for at anvende data til at drive forretning, og på den baggrund har danske virksomheder et godt udgangspunkt for at deltage i og udnytte udviklingen inden for kunstig intelligens.



Hvordan kommer man i gang?

En forudsætning for at arbejde med kunstig intelligens er at få indsamle og få styr på de data, man som virksomhed skaber.

I de fleste virksomheder skabes og lagres en del data ved hjælp af forskellige IT-systemer, mens andre data kun findes i medarbejdernes eller ledelsens bevidsthed. I alle tilfælde gælder det, at jo mere bevidst virksomheden er om sin indsamling, lagring og tilgængeliggørelse af data, jo bedre kan virksomheden udnytte sine data til at effektivisere, udvikle nye produkter og services samt lægge strategier for fremtiden.

Analyse af data kan give virksomheden indsigt i hvilke processer, som fungerer optimalt, og hvilke som kan forbedres, eller hvor virksomheden tjener eller taber penge, eller hvad kunderne efterspørger i dag - og i morgen.



Hvad kan Teknologisk Institut konkret hjælpe med?

Vi hjælper virksomheder - både helt små og store - med at identificere, hvor og hvordan de kan udnytte kunstig intelligens inden for drift, udvikling og strategi samt med den efterfølgende implementering af kunstig intelligens i forretningen og organisationen. Vores tilgang er, at vi skræddersyer alle forløb efter den enkelte virksomheds behov.