Maritim begrænsning af emissioner

Troels Dyhr Pedersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 72.

Maritime emissioner

Maritim begrænsning af emissioner

Fremtiden kræver alternative drivmidler. Regulative stramninger har allerede betydet øgede brændstofudgifter og dyre ombygninger af skibe.

CO2 reduktion

FN og den internationale maritime organisation IMO ønsker desuden, at skibsfarten skal reducere drivhusgasser med 40 % i 2030 og 50 % i 2050.

Alternative brændstoffer

Alternative brændstoffer kan være en del af løsningen på at gøre skibsfarten fossilfri. Teknologisk Institut arbejder bl.a. i projektet Metanol som brændstof i marinedieselmotorer, med metanol som muligt brændstof for eksisterende skibe.

I instituttets motorlaboratorium kan vi teste alternative brændstoffer, deres effektivitet og emissioner. Desuden har vi stor viden om motorteknologi og hvilke tilpasninger det er muligt at foretage for at få et alternativt brændstof til at fungere optimalt.

Retrofit-løsninger

Kravet om reduktion af NOX kræver installation af SCR-katalysator. Yderligere reduktion af svovlpartikler, når der anvendes brændstof med lavt svovlindhold, kan løses med partikelfiltre. 99% reduktion i partikler blev med partikelfilter realiseret i projektet Maritime emissionsløsninger i kystnære farvande. Teknologisk Institut tilbyder tests før og efter sejllads for at afprøve effektiviteten af SCR-katalysator eller partikelfilter.

Teknologisk Institut tilbyder tests og udvikling på følgende områder:

  • Tests af alternative brændstoffer på motortestbænk
  • Tests af additiver til alternative brændstoffer
  • Tilpasning af motor til at køre på et alternativt brændstof
  • Tests under sejllads af emissioner for at teste effektivitet af emissionssystemer