Syv råd til når du skal have din robot ud i sundhedssektoren

Birgitte Østergård Sørensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 15 25.

-

Syv råd til når du skal have din robot ud i sundhedssektoren

Teknologisk Institut har samlet syv råd til virksomheder, der gerne vil implementere robotter i den danske sundhedssektor.


Potentialet for robotter i sundhedssektoren er stort, og alt tyder på, at der i den grad er brug for hænder – også de teknologiske – til at afhjælpe den manglende arbejdskraft på sundhedsområdet.

Derfor dukker der også flere og flere danske virksomheder op, som ønsker at implementere robotterne til det danske sundhedsvæsen.

Rapporten ”Robotter i sundhedssektoren”, som Teknologisk Institut står bag, indeholder 10 interviews med eksperter og professionelle inden for robotteknologi, sundhedssektoren og erhvervslivet i Danmark og Europa.

Ud af det fremtoner syv råd til danske virksomheder, der har tanker om at introducere "en tredje hånd" i sundhedssektoren.

1. DEN FØRSTE REFERENCE ER NØGLEN

For en ny virksomhed på sundhedsområdet er det alfa og omega at skaffe sig den første reference, det første salg. Det giver nemlig virksomheden en case, den kan være med til at vise fremtidige kunder, at løsningen virker, før de investerer, og det kan åbne døre for mange nye investeringer.

2. FIND ILDSJÆLENE

Som et nyt teknologiområde er robotter på sygehusene stadig i høj grad båret af individuelle ildsjæle. Det drejer sig om personer, der synes, robotteknologi er spændende, og som gerne vil låne deres tid og kompetencer til at understøtte udviklingen.

Disse nøgleindivider kan dele ekspertviden og erfaringer ud, hvilket kan være udslagsgivende for en mulig, fremtidig implementering.

3. SLUT DIG TIL NETVÆRKET

Sundhedsrobotområdet er endnu ikke så stort i Danmark. Derfor kender de fleste engagerede hinanden.

Det betyder, at der er mulighed for snakke og idéudvikling mellem robotleverandører; ansatte ved sygehusene, der arbejder med og indkøber robotter; eksterne roboteksperter fra institutioner som Teknologisk Institut; erhvervsklyngerne for både robotteknologi (Odense Robotics) og sundhedsteknologi (Danish Life Science Cluster); samt dele af det danske investeringsmiljø.

Deltagelse i disse netværk giver virksomheder adgang til viden og ressourcer.

4. INNOVÉR SAMMEN MED SYGEHUSENE

Vent ikke, til produktet er helt færdigudviklet, med at kontakte en mulig aftager af din robot.

For alle hospitaler eller andre i sundhedssektoren er forskellige, og en robotløsning vil altid skulle tilpasses de lokale forhold og behov.

Derfor kan det være essentielt, at produktet ikke allerede er færdigt, og der derfor er mulighed for at involvere den kommende kunde i innovationsprocessen.

5. HOLD ØJE MED KALENDEREN

De danske sygehuse fastlægger budget i efteråret. Derfor er det vigtigt, at de har al nødvendig viden fra leverandørvirksomheder i hænde inden da.

Sørg derfor for at time salgshenvendelser, så de passer med sundhedssektorens kalender.

6. HUSK DE BLØDE VÆRDIER

Interviewpersoner fra det offentlige understregede, at leverandørvirksomheder skal huske de bløde værdier i deres relation med mulige kunder.

Et sygehus er eksempelvis ikke en profitmaksimerende virksomhed. Der er en bred pallette af fagligheder til stede i beslutningsprocessen, der i sidste ende har patientens ve og vel for øje.

De har derfor behov for at få opbygget en tillidsfuld relation til den leverandør, der skal stå for en robotløsning. Det er den tillid, der i sidste ende skal få sundhedspersonalet til at overlade patienterne i robottens hænder (nogle gange i bogstavelig forstand).

Virksomheder skal derfor indstille sig på, at samarbejdet med sygehusene og andre potentielle kunder i sundhedssektoren kan være en langsommere proces, end de er vant til, og at møderne vil være kendetegnet ved mere bløde værdier og tillidsopbygning, frem for blot en business case.

7. TÆNK I SKALERING OG TÆNK INTERNATIONALT FRA DAG ÉT

Selvom Danmark har en relativt stor offentlig sektor, kan virksomheder med fordel rette blikket mod udlandet allerede i designet af deres teknologi.

Det er især vigtigt for potentielle investorer, at en virksomhed kan demonstrere et potentiale for at skalere sin kundegruppe. Så tænk stort fra starten.


Undersøgelsen og rapporten er støttet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen under Uddannelses- og Forskningsministeriet.