Test af køretøjer på rullefelt

Kim  Winther

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 10.

Test af køretøjer på rullefelt

Vi tilbyder at teste busser og lastbiler fra 2 til 20 tons på Teknologisk Instituts heavy-duty rullefelt. På rullefeltet kan gennemføres alle former for stationære og dynamiske afprøvninger. Rullefeltet er aktivt styret med en motorbremse, som også kan trække feltet og dermed simulere køretøjets inerti. Dette giver mulighed for at teste systemer til genvinding af energi under bremsning i f.eks. batteribusser.

Under kørsel vises kørecyklussen på en skærm foran køreren. Den ønskede hastighed er angivet på skærmen som en linje, som køreren skal følge.

MAN CTX trækker rullefelt

 

Vi tilbyder tests i forhold til følgende kørecyklusser:

  • NEDC, New European Driving Cycle
  • WHVC World Harmonized Vehicle Cycle
  • FIGE, der er baseret på ETC, European Transient Cycle
  • Braunschweig, cyklus for bybusser
  • MLTB, Millbrook London Transport Bus
  • Neighborhood Refuse Truck Cycle  Cyklus for renovationskøretøjer

Under afprøvning anvender vi ofte følgende udstyr:

Rullefeltet har i de seneste par år været anvendt til flere store opgaver:

  • Afprøvning af nye naturgasbusser og lastbiler, med henblik på at sammenligne emissioner og brændstoføkonomi med tilsvarende dieselbusser og lastbiler
  • Afprøvning af SCR retrofit løsninger fra flere danske firmaer i forbindelse med udbud af opgradering af 288 københavnske busser med SCR
  • Test af elbusser for Movia

Centeret har også et mindre rullefelt til personbiler. Dette anvendes ofte til effekt og speedometertest, samt forbrugstest på personbiler.