Tre grunde til at selvkørende biler er fremtiden

Thomas Madsen Almdal

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 15 55.

Mand i bil med hænder på rattet kører mod tunnel

Tre grunde til at selvkørende biler er fremtiden

Det spås, at selvkørende biler vil revolutionere, hvordan vi bevæger os rundt i landet, men hvad er det for nogle teknologier, der gør det muligt for bilerne at navigere i trafikken og finde vej?

Her giver projektleder og robotekspert Thomas Madsen Almdal fra Teknologisk Instituts Center for Robotteknologi et bud på tre overordnede teknologiske felter, der gør selvkørende biler mulige.

1. Avancerede sensorer
​Sensorerne udgør bilens sanser. Ligesom mennesker kan se, føle og mærke forskellige ting i trafikken, har man udstyret selvkørende biler med en række teknologier, der gør bilen i stand til at forstå sine omgivelser.

Her bliver der typisk brugt radarsystemer, der kan måle afstanden til andre trafikanter og objekter. Kamerateknologier understøtter radarsystemerne og gør bilen i stand til at skelne skilte, fodgængere, cyklister, andre trafikanter osv. fra hinanden. Navigation og lokalisering af bilen realiseres af en kombination af data fra GPS og bilens øvrige sensorer, der bliver behandlet af bilens centrale computer.

En GPS gør bilen i stand til at kende sin geografiske placering og udregne en overordnet rute til destinationen, men når GPS-signalet mangler, f.eks. i lange tunneller, bliver bilen nød til at stole på sine andre sensorer. Her ses der blandt andet efter vejstriber og skilte, med- og mod-kørende biler og andre ting, der kan fortælle bilen, hvor den befinder sig på vejen.

2. Machine learning
Computeren er de selvkørende bilers hjerne og lærer ved hjælp af machine learning og ”deep learning” at håndtere informationer fra trafikken og handle korrekt derefter.

Systemet er understøttet af bilens sensorer, der bl.a. holder øje med andre bilister og machine learning-systemet vil prøve at forudsige forskellige handlemønstre. Bilen skal være i stand til f.eks. at genkendte et skilt om vejarbejde og sætte farten ned, men hvis vejskiltet ikke er synligt, kan systemet stadig se på de andre bilers adfærd, trafikkegler, afspærring osv. og skabe korrelationen til et vejarbejde.

3. Bilens styring og motor
Selve bilens karosseri er, hvad kroppen er for vores sanser og hjerne. Det er de mekaniske egenskaber, bilen har for at kunne accelerere, dreje, bremse osv.

Forskellen på almindelige biler og selvkørende biler er, at de selvkørende biler er styret af en computer, der har mange flere informationer om, hvad der sker på vejen, end en menneskelig fører har. Dette gør, at bilen aldrig mister opmærksomheden og kan reagere meget hurtigere på farlige situationer, men også kører meget mere brændstoføkonomisk.

Derfor lader de selvkørende biler vente på sig
Selvom teknologien for selvkørende biler er ved at være moden, er vores samfund endnu ikke. Den store udfordring med selvkørende biler er ikke kun teknologiske, men det er i høj grad også, når vi som mennesker mister kontrollen og skal stole på teknologien.

Samtidig er selvkørende biler stadig i en juridisk- og lovmæssig gråzone, og der er fx først nu blevet fremsat et lovforslag, der åbner op for muligheden med at teste selvkørende biler på de danske veje.

Hvis et menneske kører galt, ligger skyld og ansvar altid hos mennesket, men hvis en selvkørende bil kører galt, ender vi i en gråzone.

Som teknologien er lige nu vil der altid være en række ting, der kan forvirre selv den klogeste selvkørende bil.

- Man kan fx forestille sig et scenarie, hvor der hænger en plakat med et billede af et menneske, som så vil blive klassificeret som et rigtigt menneske, fortæller projektleder Thomas Madsen Almdal fra Teknologisk Instituts Center for Robotteknologi og fortsætter:

- Det er samtidig svært for en selvkørende bil at lave en god forhindringsundvigelse, hvor der pludselig opstår en ukendt situation og samtidig skal forudsige, hvordan de andre trafikanter i trafikken reagerer.

Hos Teknologisk Instituts Center for Robotteknologi arbejdes der på at få sikre mobile robotter ud i vores hverdag. Fx i produktionsvirksomheder, hvor en mobil robot kan køre rundt på et lager og hente og bringe forskellige emner.

- Her arbejder vi med mange af de samme udfordringer som de selvkørende biler, og kan med udviklingen af nye løsninger være med til at skabe sikkerhedsstandarder, der kan dække i spændingsfeltet mellem autonome robotter og selvkørende biler, uddyber projektleder Thomas Madsen Almdal.