Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Design Thinking - Mindset og tilgang

Carsten  Christiansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 24.

Design Thinking - mindset og tilgang

Design Thinking - Mindset og tilgang

”Design Thinking is a human-centered approach to innovation that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success.”
Tim Brown, CEO, IDEO.

På Teknologisk Institut arbejder vi blandt andet med Design Thinking som metodisk ramme til udvikling af nye løsninger.

Kort fortalt er Design Thinking en designdreven og brugerorienteret tilgang til udviklingsprojekter. Via brugerindsigt kan du skabe mange og varierende ideer, visualisere mulige løsninger, få feedback fra potentielle brugere og lære med henblik på at videreudvikle, til den rette løsning er klar til lancering.

Design Thinking giver dig en overordnet ramme og konkrete metoder og værktøjer til at arbejde hands-on med både brugernes behov og teknologiens muligheder. På den måde sikrer du, at du løser det rigtige problem og opfylder dine kunders reelle behov med dit produkt.

Design Thinking - prototypeUndersøg markedets behov, før du udvikler
Når du arbejder med Design Thinking er det ikke teknologien, produktet eller løsningen, som er i fokus. I stedet er det den data og viden, du indsamler, arbejdet med din prototype og hjælpen udefra, der er med til at definere behovet eller problemets karakter.

Når du inddrager kunder og brugere og hurtigt tester dit produkt og dine antagelser, kommer du hurtigere frem til brugbare resultater og får skilt de løsninger fra, der ikke fungerer. Du får ganske enkelt større træfsikkerhed i markedet.

Åbent og lukket mindset
Udviklingsprocessen og tilgangen til opgaveløsningen foregår skiftevis i et åbent (divergent) mindset og lukket (konvergent) mindset.

I det divergente mindset stiller du åbne spørgsmål som fx ”hvorfor det”, ”hvordan gør andre brancher det?”, ”ja, og...?”, ”hvad ellers...?” og ”fortæl mere om det”. Den divergente tilgang er opsøgende og proaktiv og forsøger at undersøge og afdække så meget information som overhovedet muligt.

I det konvergente mindset tager du mere stilling til realiteterne og gør brug af sætninger, der starter med ”nej, fordi…” og andre af samme type. Det er her, indsigterne fra det divergente mindset overføres og konceptualiseres. Og det er her, du sorterer og beslutter, hvilken vej du vil gå.

De vigtigste elementer i Design Thinking

  • At forstå problemet, før du går i gang med at udvikle en løsning.
  • At inddrage (potentielle) brugere, eksperter, interessenter og tværfaglig viden, der er med til at udvikle ideerne og styrke resultatet.
  • At håndgribeliggøre ideer løbende i form af preto- og prototyper, som brugerne tester.

Sådan kommer du i gang