Færdselsloven har ændret sig: Nu kommer robotterne ud på gaden

Kasper Camillus Jeppesen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 34 76.

Færdselsloven har ændret sig: Nu kommer robotterne ud på gaden

 

Den 1. januar 2021 ændrede færdselsloven sig, og det blev muligt at lave forsøg med "selvkørende enheder" i det offentlige rum. Et Odense Robotics-projekt har kigget nærmere på, hvordan det kan have indflydelse på de mobile robotters fremtid.


Små selvkørende robotter, der samler cigaretskodder op fra jorden eller leverer mad lige til døren. Det kan inden for få år blive en realitet.

Et nyt lovforslag har nemlig fundet sin vej til færdselsloven. Lovforslaget gør det muligt at teste små, autonome køretøjer på danske gader og stræder, hvilket vil gøre ”last mile delivery” – altså levering lige til døren - muligt i den nærmeste fremtid, og det vil åbne for flere brugsscenarier for robotterne.

Teknologisk Institut, Aalborg Universitet, CONPLEKS, Capra Robotics og Desupervised har i den forbindelse undersøgt, hvordan fremtiden for udendørs, selvkørende robotter ser ud. Det er sket i regi af et Odense Robotics-projekt ved navn Inter-Urbane Køretøjer.

- Formålet med projektet har været at udforske den her nye generation af mobile robotter, som kommer til at virke ude i offentligheden, og at udforske det nye lovforslag, fortæller Kasper Camillus Jeppesen, der er specialist ved Teknologisk Institut, og tilføjer:

- Lovforslaget gør det muligt for de her robotter at komme ud i virkeligheden. Det vil sige ud, hvor der er anden trafik, og hvor færdselsloven gælder.

Indtil nu har det ikke været muligt at implementere eller lave større forsøg med inter-urbane køretøjer, som er en blanding mellem traditionelle mobile robotter og selvkørende biler. Køretøjerne er underlagt færdselsloven, da de opererer i det offentlige rum, og denne har ikke åbnet for brugen af køretøjerne - før nu.

-

Flytter ting fra A til B

Det nye lovforslag er både interessant for erhvervslivet og for forskningsmiljøet.

- Den nye forsøgsordning giver en helt masse nye muligheder for at arbejde med projekter inden for byen med logistik og transport, men den giver også nogle helt nye muligheder inden for naturpleje, græsklipning og sportsanvendelser inden for bymæssig bebyggelse, fortæller Dennis Snitgaard, der arbejder med salgs- og virksomhedsudvikling i Struer-virksomheden CONPLEKS, som blandt andet udvikler komplette softwareløsninger til avancerede robotter.

Mads Bendt, der er Chief Technology Officer hos Capra Robotics, er ikke i tvivl om, at robotterne i fremtiden kommer til at lave arbejde, hvor vi mennesker er deres ”sjakbajsere”.

- De her robotter kommer til at hjælpe mange, som lige nu laver nogle opgaver, der er mere hensigtsmæssige for robotter. For eksempel sådan noget som at samle skodder op, fjerne tyggegummi eller fjerne ukrudt fra fliser, siger Mads Bendt.

- Det kunne også være, at der var ting, som skulle flyttes fra A til B. Det giver ikke helt mening i min verden, at en burger skal flyttes fra Mårslev til Hasselager i en bil, tilføjer han.

-

Og det bakker Kasper Camillus Jeppesen fra Teknologisk Institut ham op i:

- Det største domæne, når det kommer til den her nye type mobile robotter, er nok logistik – altså ”last mile" delivery, som er at få varer helt ud til den specifikke kunde. Om det er fastfood, pakker eller noget tredje, så handler det om at få bragt ting fra A til B, hvor det i stedet for store lastbiler er små mobile robotter, der kører på fortovene eller på cykelstierne.

Et godt ”første rul”

Men selvom der nu er åbnet en dør for, at de mobile robotter kan komme ud i det fri, så er der alligevel lidt vej, inden de for alvor er klar til det ansvar, det kræver at transportere sig autonomt rundt blandt mennesker.

- Før robotterne finder en større udbredelse, skal robotterne blive bedre til at agere sammen med mennesker. Vi skal finde nogle metoder, så robotterne kan gøre deres intentioner forståelige over for de mennesker, som robotterne støder på. Så interaktion mellem mennesker og robotter bliver meget vigtig, og det samme gør sikkerheden. Det er klart, at hvis man tager forholdsvis store maskiner og gerne vil have dem ud og køre ægte autonomt, så kræver det nogle sikkerhedsløsninger, som faktisk endnu ikke er færdigudviklet og klar til udrulning, fortæller administrerende direktør ved CONPLEKS, Tom Simonsen.

I færdselsloven står der beskrevet, at de selvkørende robotter må have en hastighed på op til 6 km/t, og at det skal være en indretning på hjul, bælter, valser, meder eller andet, som egner sig til kørsel på vej, og som ikke løber på skinner.

Ifølge Kasper Camillus Jeppesen er der arbejde nok, inden robotterne kører frit rundt og leverer varer til danskerne.

- Der er tre primære arbejdsområder inden for de her nye typer mobile robotter. Det er på teknologien, når vi snakker sensorer, lokalisering og finde ud af, hvor robotten er, og hvordan den skal køre. Derudover har vi mobiliteten af platformen - er det kørende, gående eller flyvende robotter, og hvilket domæne passer det ind i? Til sidst har vi selvfølgelig også sikkerhedsaspektet for robotterne. De skal være sikre blandt offentligheden, og de skal selvfølgelig overholde den her nye lovgivning, fortæller Kasper Camillus Jeppesen.

- Men ingen tvivl - vi ser det her som en første og god åbning mod, at der kan laves flere pilotudrulninger og projekter med udendørs mobile robotter, slår Dennis Snitgaard fast.
 

Projektet er udført i regi af Robocluster, som nu er blevet en del af Odense Robotics. Projektet er støttet af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Region Syddanmark.