Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Forbruger- og markedstest

Anna Kirsten Sørensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 16 64.

Forbruger- og markedstest

I forbindelse med produktudvikling eller tilpasninger er det vigtigt at kende forbrugernes vurdering af produkternes smag for at kunne træffe de rigtige beslutninger om, hvilke produkter der udvikles og lanceres.

På Teknologisk Institut tilbyder vi at teste forbrugeres smagspræference og motivation for valg af produkter med forbruger- og markedstests. Vi vælger metode og udvikler spørgeramme i samarbejde med jer, så I når i mål med testens formål. Test af produktdesign, emballage og undersøgelse af konceptværdier gennemføres også med forbrugertest.

Smagstestene udføres i kontrollerede omgivelser i smagsbokse (CLT) eller i mindre kontrollerede omgivelser, som eksempelvis i Hall-test eller Hjemmetest (HUT). Smagstest kan ofte kombineres med koncepttest og andre markedstest.

Forbrugertests ved Teknologisk Institut udføres efter faglige kodeks, som er opnået i samarbejdet med andre institutter i European Sensory Network (esn-network.com)

Hvad kan Teknologisk Institut hjælpe dig med?

Kvantitative forbruger- og markedstests

  • Forbrugeraccepttest (smagstest) –også af produkter med tilberedning
  • Koncepttest
  • Observationsstudier af anvendelse af emballage, usablility testing
  • Design- og emballagetest
  • Desired Outcome  (explorativ undersøgelse oplevelse og anvendelse af et produkt)
  • Napping og Free Sorting  (explorativ undersøgelse af forbrugeres opfattelse af produkter)

Kvalitative test

  • Fokusgruppe-interview
  • Dybde-interview
  • Moodboards

Internationalt

  • Forbrugertest i Europa og det østlige Europa med ESN-partnere
  • Forbrugertest i Kina (Shanghai og Beijing) med samarbejdspartnere

Referenceliste

  • Udleveres ved henvendelse

Fakta om sensorisk forbrugertest og markedstest ved Teknologisk Institut:

  • Egen database i Aarhus samt sampling og annoncering
  • Central Lokation Test (CLT), Hall-test, Hjemmetest (HUT): Primært Aarhus, men alle byer med mobile smagsbokse (PAPI)
  • Blindsmagning, semi-monadisk præsentation i smagsbokse
  • Tæt samarbejde med partnere i ESN (esn-network.com)

Case