Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Information, rådgivning og anbefaling vedr. kombinationssystemer - Drift og økonomi ved kombinationssystemer

Sten  Frandsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 03.

Information, rådgivning og anbefaling vedr. kombinationssystemer - Drift og økonomi ved kombinationssystemer

Euro VI er i dag den strengeste norm for dieselkøretøjers emissioner og med indkøb af nye Euro VI køretøjer opnås nærmest garanti for flotte emissionstal, men omvendt også en betydelig post på investeringsbudgettet. Et eftermonteret SCRT system er en langt billigere løsning og vil i situationer hvor man råder over flåder af ældre køretøjer være et alternativ, der bør bringes i overvejelse.

Det er ikke muligt at opstille deciderede prislister for installation af et eftermonteret system. Leverandørerne oplyser at prisen vil være afhængig af størrelse, konfiguration samt antal leverede systemer på den enkelte bestilling. Et prisvindue på 150-300.000 kr. pr. system giver dog en indikation af investeringen.

Driftsudgiften til SCRT systemet er hovedsagelig indkøb af AdBlue eller genopfyldning af ammoniak kanistre. Forbrug af AdBlue udgør ca. 5% af dieselforbruget, med en indkøbspris på 4 – 7 kr. pr. liter ex. moms alt efter leveringsomfang og form.

Et veldesignet SCRT-system er udlagt til at få udført service med samme intervaller som bussen selv. Større servicearbejder er f.eks. rensning af partikelfilter og evt. katalysatorer, der typisk udføres ved hver 70-100.000 kilometers kørsel. Rensning af partikelfilter koster ca. 2500 kr. + af- og påmontering.

SCRT skema