Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Information, rådgivning og anbefaling vedr. kombinationssystemer - Hvad er kombinationssystemer?

Sten  Frandsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 03.

Information, rådgivning og anbefaling vedr. kombinationssystemer - Hvad er kombinationssystemer?

Kombinationssystemer er en betegnelse for et komplet emissionsbegrænsende system, der anvendes på dieselkøretøjer. På nye Euro VI køretøjer er kombinationssystemer en standard fabriksmonteret komponent, men på ældre køretøjer, kan kombinationssystemer eftermonteres således at køretøjerne opgraderes til et niveau svarende til Euro VI.

Kombinationssystemer kaldes også i daglig tale SCRT systemer. SCRT er en sammenkobling af to forkortelser SCR og CRT, der betegner to hovedkomponenter i et emissionsbegrænsende system.

  • SCR = Selective Catalytic Reduction (Fjernelse af NOx med urea eller ammoniak som reaktant)
  • CRT = Continuously Regenerating Trap (Fjernelse af partikler)

SCRT system

Figurtekst:
Et komplet SCRT system består af fire aktivt rensende enheder, som er: 1. Oxidationskatalysator, der fjerner CO og HC (kulbrinter), 2. Partikelfilter, der fjerner partikler, 3. NOx-reduktionskatalysator, der fjerner NOx og 4. ammoniak oxidationskatalysator eller slipkatalysator, der fjerner overskydende ammoniak. Derudover er systemets øvrige hovedkomponenter 5. opvarmet beholder eller tryktank med urea eller ammoniak samt 6. pumpesystem og styringsudrustning til kontrol af systemets drift, 7. er indløbsflange til røggas fra motoren og 8. er bilens udstødningsrør hvor ren røggas ledes til atmosfære.

Mest udbredt er systemerne, der anvender urea, der kendes under handelshavnet AdBlue. Der findes også systemer, der anvender opladelige kanistre med ammoniak lagret i salthydrat. Der er fordele og ulemper ved begge systemer og i en udbudssituation skal afklares hvilket system, der passer bedst til ens behov.