Innovation og Disruption - Arbejd strategisk med disruption

Troels Behrenthz Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 16 89.

Disruption - Teknologisk Institut

Innovation og Disruption - Arbejd strategisk med disruption

Lad os skære ind til benet, inden vi drukner i buzz-ord, akademiske referencer og konsulent-betegnelser: Disruption er ikke et nyt fænomen!

Disruption betyder i al sin enkelhed forstyrrelse af status quo. En forstyrrelse, der i værste fald fjerner dit levebrød. En langsom eller hurtig død for din virksomhed fra en ofte uventet kant. Eller omvendt; en unik mulighed for at åbne op for nye kunder, markeder og forretningsmuligheder, hvis du forholder dig strategisk til disruption ... i tide. 

Disruption kan være vejen frem for iværksætteren og døden for den stillestående. Så hvem er du?

Hvorfor arbejde med disruption?
Du kan bruge disruption som en strategisk tilgang til at forbedre et produkt eller en service, som markedet ikke forventer. Din indtrængning på et marked kan eksempelvis ske via umiddelbart ikke-attraktive kundesegmenter, hvor etablerede virksomheder ikke umiddelbart oplever ”forstyrrelsen” som en trussel eller konkurrence. Langsomt opbygger du en stærk og effektiv forretningsmodel, hvor du formår at tjene penge, hvor andre ikke kan. Og når tiden er rigtig, træder du ind og overtager de etablerede spilleres marked.

Vi så det, da PC’en udkonkurrerede mainframe. Da smartphonen nær ved og næsten lagde Nokia i graven. Og da Netflix åd Blockbuster. Det paradoksale er, at hvis de eksisterende aktører havde forudset og handlet på denne udvikling, havde de med deres teknologi og kundeindgreb stået betydeligt stærkere end de nye spillere. Så hvis du hovedløst fokuserer på de mest profitable kunder, risikerer du at miste hele markedet til de konkurrenter, der arbejder mere agilt med radikale idé- og udviklingsprocesser.

Disruption er for alle
Virksomheder, der disrupter, kan både være nystartede og etablerede virksomheder, der har formået at holde sig enkle og fleksible – og som med færre ressourcer udfordrer etablerede og stærkt positionerede virksomheder på deres kerneværdier. 

Men interessen for disruption bør være mindst lige så stor blandt større og etablerede virksomheder, organisationer og kommunale/statslige organisationer, der konstant er presset på deres markeder med substituerede ydelser. Mange virksomheder satser bredt og udvider hele tiden forretningen -  det gør dem sårbare for disruption.

Men hvordan?
Hvordan skal du agere, hvis du vil disrupte? Hvordan kan du identificere faresignalerne, hvis du er ved at blive disruptet? Og hvad kan du gøre?

Artikler