Innovation og Disruption - Guide til disruption

Troels Behrenthz Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 16 89.

Disruption - Teknologisk Institut

Innovation og Disruption - Guide til disruption

Alle kan disrupte - og alle kan blive disruptet.

Disruption er blevet allemandseje, men kun få kan praktisere det. Disruption er dog et reelt valg - et strategisk værktøj, du kan bruge til at åbne op for nye kunder, markeder og forretningsmuligheder.

Helt grundlæggende handler det om kontinuert at identificere årsagen til, hvorfor gamle såvel som nye kunder foretrækker din virksomhed over andre – hvad enten du sælger et produkt, en service eller adgang til en platform. 

Hvad er det for et fremskridt, du skal hjælpe dine kunder med, hvilken motivation og behov styrer deres køb?

Uanset om du er nystartet, veletableret, privat eller offentlig, er det altafgørende at have en strategi for, hvordan du konstant holder dig relevant med det, du sælger.

Her får du en række gode råd til, hvad du skal gøre, hvis du vil disrupte - eller hvis du er i fare for at blive disruptet.

Vil du disrupte (og det kan alle)?

  • Lokalisér de kundegrupper, som spillerne på det eksisterende marked ikke har en reel interesse i at servicere eller ikke tjener godt på.
  • Identificér kundernes reelle behov og købsmotivation gennem dyb kvalitativ forståelse.
  • Gør din virksomhed fleksibel og enkel, så du nemt kan justere i takt med, at kundernes måde at opfylde deres reelle behov ændrer sig.
  • Som etableret virksomhed skal du satse på at simplificere forretningen og holde fokus på at udvikle det nye og din kerneforretning samtidigt.
  • Som etableret virksomhed kunne du fx tage et stort spring væk fra det, du plejer - og satse på noget nyt, samtidig med at du udnytter de fordele, du har. Eksempelvis når en IT-virksomhed går ind i autobranchen med digitale løsninger.
  • Benyt tilgangen ”minimum viable product” fra design thinking, hvor du inden for relativt kort tid analyserer en idé ved at levere en ydelse, der som minimum kan fungere. Få feedback fra kunderne, justér, test og få feedback igen.

Er du i fare for at blive disruptet (og det er alle)?

  • Tag skyklapperne af og genetablér en klar forståelse for dine kunders reelle behov og købsmotivation - I forstod dem, da I blev grundlagt.
  • Opdag det, før det er for sent. Overvåg systematisk din omverden gennem strategic intelligence med udgangspunkt i dine kunders reelle behov og købsmotivation.
  • Truslen kommer ofte uden for egen branche og kundegruppe. Vær derfor opmærksom på de virksomhedssegmenter, du normalt ikke betragter som direkte konkurrenter.
  • Har du kapital, kan du vælge at opkøbe de virksomheder, du bliver truet af (hvis du opdager dem i tide). Brug ikke denne strategi for at optimere noget allerede eksisterende, da du herved risikerer at blive mere kompleks og dermed mindre fleksibel. Udnyt købet til at skabe noget nyt.
  • Brug kapital på at bygge videre og lære af dem, du køber. De skal ikke lære af dig.

Artikler

ErhvervsAvisen d. 27. april 2017: Interview med Ole Kjeldal Jensen, Teknologisk Institut, om disruption:

 

Læs også