Innovativ serviceudvikling

Martin Grønbæk Jensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 75.

Teknologisk Institut kan hjælpe dig med at udnytte det store potentiale, der ligger i at udvikle din virksomheds serviceforretning.

Innovativ serviceudvikling

Vi hjælper dig med at udvikle services, der giver mening for både dine kunder og din bundlinje

I Danmark er fremstillingsvirksomhederne traditionelt enormt dygtige til at udvikle produkter. Man har fuldstændig styr på at producere produkter, udstyr og maskiner af høj kvalitet til ethvert behov og har derudover et indgående kendskab ikke alene til produktet, og hvordan det bruges, men også til alt det, der ligger rundt om produktet.

Der ligger et stort potentiale for at skabe mere værdi for virksomhedens kunder - og for virksomheden selv - i netop den viden. Det potentiale kan forløses ved at udvikle en serviceforretning, som bl.a. kan bidrage til højere og mere forudsigelig indtjening samt mere tilfredse kunder.

Teknologisk Institut har siden 2019 gennemført 65 serviceudviklingsforløb med små og mellemstore fremstillingsvirksomheder. Forløbene har synliggjort en række klare fordele ved at tænke serviceforretning i tillæg til sine produkter:

Fordele ved en tættere integration mellem produkt og service:

  • øget og mere forudsigelig omsætning
  • større kundeloyalitet
  • adgang til et større kundesegment
  • bedre evne til at tænke innovativt
  • et bedre udgangspunkt for bæredygtige produkter og services

Teknologisk Institut står klar til at rådgive din virksomhed, hvis I ønsker at skabe en serviceforretning.

Vi kan bl.a. hjælpe din virksomhed med:

  1. At få overblik over, hvilke servicepotentialer der ligger i jeres forretning
  2. At få indsigt i jeres kunders behov, så I kan levere produkter og services, de har brug for og lyst til at investere i
  3. At udvikle og afprøve et servicekoncept med afsæt i jeres kunders behov
  4. At agere som ekspert og bidrage til at overbevise organisationen om fordelene ved at levere services i tillæg til produkterne
  5. At bruge den viden I allerede har om jeres produkter, og hvordan de bruges til at omstille forretningen

Serviceforretninger findes i forskellige former. Det kan for eksempel være vedligeholdelseskontrakter, der garanterer et produkts funktionsevne og oppetid. Det kan også være datadrevne services, som gør det muligt for kunden at aflæse og styre et produkt via en smartphone. Andre virksomheder udøver service ved at blive en partner og rådgiver i kundernes udviklings- og innovationsprocesser.

Ofte stillede spørgsmål:

Hvorfor skal jeg arbejde med mine services lige nu?

Det er et godt tidspunkt at påbegynde arbejdet med services, fordi kundernes krav til service stiger, og det derfor ikke længere er nok at levere et produkt og så lade kunden og produktet passe sig selv. Samtidig gælder det om at give mest værdi før din konkurrent, så du ikke risikerer at kunderne søger derhen i stedet.

Desuden er en produkt-servicemodel optimal, hvis du skal leve op til de ligeledes stigende krav fra både kunder og myndigheder om bæredygtighed i produktionen, fx gennem take back-ordninger, predictive maintenance og andre tiltag, der gør at produkterne bliver genanvendt og får længere levetid.

Hvis du gerne vil have hjælp til at finde frem til den rette type serviceforretning for din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte forretningskonsulent Emilia Herrik på: +45 72 20 15 81 og emhe@teknologisk.dk.



Hvad får jeg ud af det som leder/virksomhedsejer?

Du får ikke mindre travlt. Til gengæld kan du sætte flere penge ind i regnskabet og fremtidssikre din virksomhed ved at øge kundernes tilknytning til jer og få mere pålidelige indtægtsstrømme fra fx serviceabonnementer. Du får en bedre forståelse for hvad kunderne vil have og hvordan du kan forbedre jeres værditilbud – dermed får du bedre muligheder for at øge dit salg. Du får også et bedre grundlag for at skabe en bæredygtig forretningsmodel, fordi en serviceforretning er velegnet til at skabe forretning på genanvendelse og længere produktlevetid.

Desuden sørger vi for at klæde dig på til at kommunikere vigtigheden af den indsats, der skal lægges fra medarbejdernes side i omstillingen fra produkt til produkt-service og agere som rådgivende eksperter på området overfor din organisation.

Hvis du gerne vil have hjælp til at finde frem til den rette type serviceforretning for din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte forretningskonsulent Emilia Herrik på: +45 72 20 15 81 og emhe@teknologisk.dk.



Hvem henvender ydelserne sig til?

Alle virksomheder, der har et fysisk produkt og som ønsker at udvikle deres serviceforretning. Uanset om den eneste service der er i din virksomhed, er et telefonnummer på hjemmesiden eller om du har en velfungerende serviceafdeling med abonnementer, men gerne vil inddrage IoT i dine produkter, så kan vi hjælpe.

Hvis du gerne vil have hjælp til at finde frem til den rette type serviceforretning for din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte forretningskonsulent Emilia Herrik på: +45 72 20 15 81 og emhe@teknologisk.dk.



Hvad kan Teknologisk Institut hjælpe med?

Vi har kørt 65 serviceudviklingsforløb med danske SMV’er siden 2019 og går derfor ind i samarbejdet med en velafprøvet værktøjskasse fyldt med metoder, som vi personligt har testet og som vi ved virker samt med en stor baggrundsviden om, hvor de potentielle faldgruber ligger, når man udvikler services. Vi har arbejdet med virksomheder på mange forskellige niveauer rent servicemæssigt og ved, hvordan vi skal hjælpe jer videre, uanset om I allerede har en velfungerende serviceforretning, som skal blive endnu bedre eller om I endnu ikke udbyder services.

Hvis du gerne vil have hjælp til at finde frem til den rette type serviceforretning for din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte forretningskonsulent Emilia Herrik på: +45 72 20 15 81 og emhe@teknologisk.dk.



Hvad indeholder et udviklingsprojekt hos Teknologisk Institut?

Vælger I et serviceudviklingsforløb med os vil det typisk indeholde følgende trin:

  1. Vi kortlægger jeres forretning og jeres servicepotentialer.
  2. Vi udfører en markedsdialog, hvor I får en bedre forståelse for hvad jeres kunder vil have og hvad de har brug for.
  3. Vi udvikler i fællesskab et konkret servicekoncept, som vi tester af i markedet, så vi ved om det matcher kundernes ønsker
  4. Vi hjælper jer med at lave en plan for, hvad det kræver at få implementeret en serviceforretning i jeres nuværende forretning. Måske kræver det fx et nyt IT-system, flere medarbejdere eller at I begynder at tænke forretningen på en anden måde.
  5. Vi hjælper jer evt. også med selve implementeringen eller skalering af jeres serviceforretning, hvis I har behov for det.

Et projekt skræddersys til jeres forretning, så vi er sikre på, at I får den ønskede værdi ud af forløbet. Alle trin foregår I et samspil mellem os og jer, hvor vi sørger for at drive projektet fremad og I sørger for at stille de nødvendige personer og ressourcer til rådighed.

Hvis du gerne vil have hjælp til at finde frem til den rette type serviceforretning for din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte forretningskonsulent Emilia Herrik på: +45 72 20 15 81 og emhe@teknologisk.dk.