CO2-screening af fødevarer

Asger Munch Smidt-Jensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 21 77.

CO2 screening af ingrenser i produktudviklingen af Fremtidens Fødevarer. Her et billede af en bælgfrugt opdelt efter hvordan et klimaaftryk kan se ud.

CO2-screening af fødevarer

    Få udarbejdet en CO2-screening på dit fødevareprodukt

    Livscyklusanalyser kan nogle gange være for omstændige eller ressourcekrævende til lidt simplere opgaver.

    Derfor tilbyder vi hos Teknologisk Institut også at lave en CO2-screening, der kan understøtte proces- og ingrediensvalg eller sandsynligere, at formodningen om en lavere klimabelastning ved et særligt produkt eller fremstillingsmetode er troværdig.

    En CO2-screening foretages ved at gennemgå tilgængelig litteratur og databaser, som kan give et overblik over den eksisterende viden på området.

    Et overblik over hvordan klimaaftrykket kan ændre sig, kan derfor være en vigtig del af at danne et beslutningsgrundlag for implementering af en ny teknologi eller udskiftning af ingredienser. Det kan ligeledes være en vigtig del af en design proces – såkaldt eco-design – hvor miljø- og klimabetragtninger tages med ind i design- og udviklingsfasen af et nyt fødevareprodukt.

     

    Ofte stillede spørgsmål:

    Hvor nøjagtig er en CO2-screening?

    CO2-screeningen er ikke specifik for dine produktionsmetoder, men kan i stedet give et indblik i gennemsnitsbelastningen for kategorien. Tallene kan derfor bedst udnyttes til eksempelvis udvælgelse af ingredienser eller til at give en idé om, hvor man skal sætte ind for at reducere klimabelastningen. Har du brug for mere nøjagtige tal, skal vi bruge en livscyklustilgang til at regne specifikt på dine produktionsmetoder.

    Læs mere om livscyklusanalyser her

    Må jeg bruge resultaterne fra en CO2-screening i min markedsføring?

    Der er relativt strenge krav til markedsføring af klimarelaterede anprisninger. Da en CO2-screening ikke er specifik for dine produktionsmetoder, kan den heller ikke danne grundlag for markedsføring til den brede offentlighed. Her kræves i stedet en livscyklusanalyse med tredjepartsvalidering – noget vi også kan være behjælpelige med.

    Læs mere om livscyklusanalyser her