FIGO – Forbrugerdreven innovation til den grønne omstilling - Case: Chili sin Carne – en innovationsrejse med forbrugerinddragelse

Line Ahm Mielby

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 64.

FIGO – Forbrugerdreven innovation til den grønne omstilling - Case: Chili sin Carne – en innovationsrejse med forbrugerinddragelse

Chili sin carne – fra ide til hylderne

Det hele startede med en vision om at producere nogle produkter, der var nemme at bruge, havde en høj kvalitet og som kunne være i en kop, da det passede med det eksisterende procesudstyr. Instant chili sin carne tog sin begyndelse.

 

Interne smagninger viste om smagen var på rette vej

Udviklingen af produktet begyndte i virksomhedens testkøkken. Der blev taget udgangspunkt i erfaring og hvad man vidste fra andre produkter. Eksisterende produkter fra andre producenter blev kortlagt. Undervejs blev der lavet interne smagninger, for at se om man var på rette vej (*1).

Resultatet blev to beta-versioner af en chili sin carne, der levede op til kriterierne for såvel smag, nøglehulsmærket, produktionskapacitet og pris. Den ene var med linser, den anden var uden linser.

 

Forbrugerne var med til at bestemme chilistyrken

Nu var det tid til at inddrage forbrugerne for at fastsætte egenskaber såsom styrken af chili. En forbrugerundersøgelse blev igangsat i et supermarked, hvor man efterfølgende gerne ville have produktet på hylderne. Forbrugerne blev bedt om at forholde sig til hvor stærk chili sin carnen var, om den skulle være stærkere eller mildere og endeligt om forbrugerne bedst kunne lide den med eller uden linser (*2).

Supermarkedstest

Resultaterne af forbrugerundersøgelsen viste, at forbrugerne gerne ville have den stærkere variant. Dette var modsat forventningen, og der var derfor en bekymring omkring, hvorvidt chilien også kunne blive for stærk? En af de målgrupper, man gerne ville inddrage, var de unge forbrugere, og da der samtidig var nogle studerende i Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed på besøg, ville det give mening med en forbrugerundersøgelse gennemført på deres professionshøjskole. To varianter af chili sin carne med hver sit styrke-niveau blev sammenlignet (*3). Data blev opsamlet elektronisk, så databehandlingen var nemmere efterfølgende.

 

Fastlæggelse af emballagedesign – på en fødevarefestival og i et online survey

Næste trin i innovationsprocessen var, at finde det helt rigtige emballagedesign. Forskellige versioner blev designet, og forbrugernes mening blev hørt på Food Festival i Aarhus, hvor meget forskellige forbrugere (dog primært mad-entusiaster) blev hørt via afkrydsningsskema på papir og online spørgeskema via QR-kode (*4). Dette blev brugt til at præcisere designet hvad angår farver og udtryk. Samtidig blev de to metoder - online spørgeskema via QR-kode og afkrydsning på papir – sammenlignet. Begge metoder gav gode resultater, hvilket stod i kontrast til tidligere test af de to metoder - online spørgeskema via QR-kode og afkrydsning på papir, hvor flest svar blev opnået via afkrydsning på papir.

 

En af de testede metoder -afkrydsning på papir, som blev anvendt til test af emballage design på Food Festival

Det sidste trin var, at gennemføre et større online spørgeskema for at blive helt skarp på, hvilke anmærkninger, der skal være på emballagen (vegansk/plantebaseret/nøglehul/økologisk etc.), samt hvordan målgruppen vil anvende produktet (*5). Her kom der en bred feedback fra en stor variation af mange forbrugere.

 

Forbrugerdreven innovation viste vejen

Nu er produktet klar til lancering. Ved at inddrage forbrugerne med forskellige metoder i innovationsprocessen har det været muligt at:

  • Fastlægge et optimalt niveau af chilistyrke
  • Designe en emballage, der vil tiltale forbrugerne
  • Give en god baggrundsviden i forhold til hvordan produktet vil blive brugt hvilket vil kunne anvendes til markedsføring

 

Forbrugerdrevne metoder

Er I interesseret i at læse mere om de metoder som er nævnt, så kan I finde en beskrivelse i metodekataloget, som I kan downloade her.

 

Der er anvendt følgende metoder:

*1) Indledende blev der brugt interne smagninger, med systematisk opsamling af data. Se side 49 i metodekataloget

*2) Der blev anvendt spørgeskema med hedonisk liking skala og Just-about-right skala. Det kan anbefales at inkludere få demografiske spørgsmål f.eks. alder, for at definere målgruppen. Se side 22 og side 50 i metodekataloget

*3) Online spørgeskema med hedonisk liking skala og Just-About-Right skala. Se side 10 og side 50 i metodekataloget

*4) Afkrydsningsskema på papir og online spørgeskema via QR-kode med en præferencetest (hvilket designdesign foretrækker du?) og Check All That Apply. Se side 23 og side 33 i metodekataloget

*5) Online spørgeskema delt via Teknologisk Instituts hjemmeside og forbrugerdatabase. Se side 10 i metodekataloget