FIGO – Forbrugerdreven innovation til den grønne omstilling - Case: Et metodekatalog om forbrugerdreven innovation

Line Ahm Mielby

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 64.

FIGO topbillede

FIGO – Forbrugerdreven innovation til den grønne omstilling - Case: Et metodekatalog om forbrugerdreven innovation

Skal den grønne omstilling lykkes kræver det nye succesfulde produkter på markedet. Her er forbrugernes stemme vigtig at tage ind i produktudviklingen, og forbrugerdreven innovationen er derfor et nøgleord. Dette er baggrunden for projektet: Forbrugerdreven Innovation til den Grønne Omstilling, i daglig tale FIGO, der samler partnere indenfor rådgivning, undervisning, NGO samt to små virksomheder.

 

Kataloget kan hjælpe med at vælge den rigtige metode

Et af formålene i FIGO er at udvikle et brugervenligt katalog med metoder, målrettet små og mellemstore virksomheder. Kataloget beskriver forskellige procedurer, som kan anvendes på forskellige trin i produktudviklingsprocessen med fokus på 1) formålet med undersøgelsen 2) målgruppen og 3) den praktiske gennemførsel.  Udviklingen af kataloget blev selvfølgelig gennemført med brugerinddragelse.

 

Udviklingen af metodekataloget trin for trin

Indledende blev et bredt udvalg af metoder beskrevet ud fra rapporter, internet søgning og egne erfaringer. Sideløbende afprøvede studerende fra Professionshøjskolen Absalon nogle metoder i deres egen produktudvikling især med fokus på at beskrive hvilke målgrupper et givent produkt kunne målrettes. Dette blev samlet i 1. version af kataloget.

Virksomhederne som er en del af FIGO-projektet, fik version 1 til gennemsyn. Der blev givet god feedback, hvor virksomhederne foreslog, at der var mere vejledning til hvilke metoder man kunne bruge afhængig af hvor i innovationsprocessen man er.

På denne baggrund blev version 2 af metodekataloget udviklet. Der var blevet tilføjet figurer, der kunne guide til valg af metode både i forhold til hvor i innovationsprocessen man er, hvorvidt man arbejder med direkte kontakt til slutbruger eller i et business-to-business set up, samt hvor kontrolleret man ønsker testen gennemført. Endelig blev der også tilføjet en tabel, hvor man nemt kan danne sig et overblik over alle metoderne afhængig af disse ting.

 

Første test i praksis

Metodekataloget blev nu anvendt af en gruppe studerende. De skulle udvikle produkter, der skulle testes på Roskilde Dyrskue, og hvordan kunne de bruge metodekataloget til dette? Flere metoder kom i spil, og igen blev der givet konstruktiv feedback. Nogle metoder krævede mere tekst for at gøre dem lettere at forstå. Andre skulle forenkles. Generelt var der enighed om, at kataloget gav god værdi og gjorde det let at indsamle indsigter fra forbrugere i et set up, hvor kontakten med hver forbruger kun er få sekunder.

Igen blev kataloget bearbejdet, og 3. version blev klar. Dette blev præsenteret for en stor gruppe produktudviklere fra flere fødevarevirksomheder på et ERFA netværksmøde. Først blev de præsenteret for kataloget, og derefter afprøvede de det på en konkret case. Generelt oplevede de at det var anvendeligt og gav god værdi. Der kom dog også ønsker til små ’do’s and don’ts’ og flere praktiske tips. Dette er nu inkluderet i den endelige version af kataloget.

 

Det endelige metodekatalog ligger klar til anvendelse

Hele tilvejebringelsen af metodekataloget har været en proces, hvor målgruppen – produktudviklere – på mange forskellige planer har bidraget. Hver gang er det blevet tilpasset og blevet mere skarpt og mere målrettet dem, der skal bruge det. I dag ligger metodekataloget på internettet klar til brug for alle, der arbejder med forbrugerdreven innovation.

 

Du kan finde metodekataloget her