3D-print og udviklingsforløb – det perfekte match?

Sigurd Vigen Pedersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 15 11.

Folk i kontormiljø ved PCer

3D-print og udviklingsforløb – det perfekte match?

Har du også fået prædiket, at 3D-print teknologien er helt perfekt til udviklingsforløb - uden egentlig at vide præcist hvorfor? Så beklager vi meget, for det er typisk os, der leverer den prædiken (undskyld, undskyld undskyld). Men vi lover, at der er hjælp at hente, hvis du læser med her.

Vi har nemlig spurgt en række personer, som selv har siddet med hænderne begravet i udviklingsmulden, hvorfor man skal anvende 3D-print til udviklingsforløb – og om der virkelig er tale om ’et perfekt match’. Det drejer sig om Thomas Westersø, der er 3D-print ekspert hos Teknologisk Institut, udvikler og jordemoder, Malene Hegenberger, som står bag Hegenberger Speculum, medstifter af Manigrip, Thomas Solgaard samt Peter Thisted Svoldgaard, der er mekanisk designer hos Marel.

Hvorfor skal virksomheder bruge 3D-print i udviklingsforløb?

- Jeg plejer at sige, at de ikke har råd til ikke at gøre det. 3D-print giver simpelthen mange flere muligheder end de mere traditionelle udviklingsmetoder, og jeg står fast på, at alle fysiske produkter kan drage gavn af mulighederne med 3D-print i produktudviklingsfasen. Et billede siger mere end 1.000 ord, men en model siger mere end 1.000 billeder. Og det er lige præcis dér, hvor 3D-print giver rigtig god mening i produktudviklingen – fordi du har mulighed for at have emnerne i hånden og se præcist, hvordan det hele passer sammen, fortæller Thomas Westersø, som på Teknologisk Institut har hjulpet en række virksomheder med 3D-print til deres udviklingsforløb.

To spekler i nylon på glasbordSom et eksempel på en vellykket udviklingsproces, fortæller Thomas om Hegenberger Speculum; et nyt og innovativt hjælpeværktøj, som gør det nemmere for jordemødre at sy kvinder efter fødsel. Malene Hegenberger, der er udvikleren bag værktøjet, nåede sammen med Teknologisk Institut at lave intet mindre end 35 forskellige 3D-printede udgaver af sit speculum på blot to måneder – det var dermed et ekstremt effektivt udviklingsforløb med et perfekt output. Om brugen af 3D-print i sit udviklingsforløb, fortæller Malene:

- 3D-print var en fordel, fordi man har en prototype, og i testforløbet vil prototypen altid skulle ændres lidt. På den måde kan man igennem 3D-print hurtigt justere sin prototype alt efter det ønskede behov. Man kan sidde og lave sin tegning først, og man kan sådan set se 3D-printet på skærmen, mens man laver det, og så kan man jo få det i fysisk form inden for ganske få timer. Det har utrolig stor impact på udviklingsforløbet – at det, man har haft som en vision oppe i sit hoved, kan man faktisk få fysisk i hånden inden for ganske kort tid.

Grebsforstørrer med emner foranLige netop det at sidde med produktet i hånden, giver rigtig mange gode muligheder for at gennemskue pasninger og nye idéer, mener Thomas Westersø – meget bedre end hvis du blot kigger på en skitse eller en model på computeren. Samtidig har du meget bedre muligheder for at få det, man kalder brugerinput. Fordi du hurtigere kan give dine brugere mulighed for at få prototyper i hånden - og så få deres input på prototype.

I produktudvikling er brugerinput nemlig nøglen til gode produkter. Det ved man hos Manigrip, der udvikler innovative hjælpeværktøjer til mennesker med nedsat håndfunktion. Med stifter af Manigrip, Thomas Solgaard, fortæller i den sammenhæng:

- Den store fordel ved 3D-print er jo, at du hurtigt får en prototype klar, og det har været ret vigtigt for vores måde at udvikle på. Vi har fra start inddraget brugere i vores udvikling og spurgt, ”er det den rigtige vej?” og ”hvad skal vi gøre bedre?”, ”hvad har I brug for?” 3D-print har været uundværlig i den proces, fordi vi hurtigt kunne få nye iterationer ud fra de indsigter, vi tog tilbage fra felten, og der kan jeg ikke se andre muligheder end 3D-print.

Marel er en global leverandør af industrielle forarbejdningsmaskiner til fødevareindustrien, og også her var 3D-print en fordel i udviklingen af en laksegriber i titanium. Mechanical designer, Peter Thisted Svoldgaard, fortæller:

- Det var en stor fordel for os i selve udviklingsprocessen, at det var nemt at ændre på geometrien og få printet et nyt emne. Der var kort responstid.

Muligheden for hurtige og ubegrænsede iterationer var dermed også enormt gavnlig for udviklingen hos Marel, og i dag produceres laksegribere faktisk med 3D-print.

Hvornår i udviklingsforløbet giver det mening at kigge mod 3D-print?

- Jo før jo bedre! udbryder Thomas Westersø så snart spørgsmålet er stillet.

At få et emne i hånden hurtigt giver bare nogle unikke muligheder for at teste idéer af. Når vi taler om hele det her agile mindset, så handler det om, at vi skal fejle så meget som muligt, så tidligt som muligt, for det er det eneste, man lærer af - og det muliggør 3D-print. Med 3D-print kan du fx printe 20 forskellige parter – hver med deres egen specifikke form og funktion – i samme batch, hvorefter du kan sammenligne dem. Du behøver ikke at købe et nyt værktøj til hver lille produktændring, du kan bare ændre lidt i designet og printe, og så står du med et nyt emne i hånden i løbet af få timer.

- Thomas Westersø, Teknologisk Institut

Ifølge Thomas Westersø er 3D-print den udviklingsmetode, som er mest virkelighedsnær, og som giver de mest retvisende modeller af det, man laver – inden man får det i produktion. Ved at få det i hånden er det muligt at fange fejl hurtigere og blive opmærksom på, hvor man kan optimere emnet.

Giver det mening at udvikle med 3D-print, hvis ikke man har tænkt sig at producere med teknologien?

- Ja, det giver stadig stor mening. Man er dog hæmmet en smule på materialesiden med 3D-print, så det er svært at lave en 1:1 sammenligning. Men i forhold til sådan noget som test, iteration, feel og pasning, der giver det rigtig god mening, lyder det fra Thomas Westersø.

I forhold til at være hæmmet på materialesiden henviser Thomas til, at det stadig ikke er alle materialer, som bruges i traditionel fremstilling, der er udviklet til 3D-print. Det er dog ikke materialerne, der skal afholde virksomheder fra at kigge lidt nærmere på teknologien, da materialer ikke som sådan er en mangelvare inden for 3D-print - og nye materialer udvikles hver dag.  

Hvad er første skridt, hvis man som virksomhed ønsker at bruge 3D-print i et udviklingsforløb?

- Hvis man som virksomhed gerne vil prøve kræfter med 3D-print, så er der forskellige retninger, man kan gå i alt efter virksomhedens størrelse. Man kan prøve at få 3D-print ind internt i virksomheden. Så vil det gå hurtigere, fra du har en idé, til du har et færdigt emne i hænderne. Der kan du starte med den 3D-print teknologi, der hedder FDM. En FDM-printer til 3.000 kr. kan lave gode nok emner til, at man får en idé om emnets udformning og sikrer, at det har de dimensioner, man forventer, fortæller Thomas Westersø og fortsætter:

To mænd snakker om 3D-print- Ellers kan man som virksomhed kontakte sådan nogle som os ved Teknologisk Institut eller andre 3D-print serviceingeniører. Her kan man bestille 3D-printede emner, men man kan også få sparring om, hvilken vej man skal gå. Vi er ikke kun sat i verden for at producere – vi er her mindst lige så for at rådgive. Det bedste, man kan gøre, er at søge hjælp fra nogen, der ved noget om 3D-print - og så få nogle input til, hvordan man griber det an.

- Det er vigtigt, at du på forhånd afgør, hvor mange ressourcer du har mulighed for at investere i teknologien i forhold til din tidshorisont. Hvis du køber en lille printer selv og får det sat i gang, så vil det kræve ret mange ressourcer i starten. Der er en ret høj indlæringskurve, før du kan bruge teknologien optimalt, men du vil få et meget bedre fundament for brugen af teknologien. Det kan derimod godt betale sig at kontakte nogle professionelle, hvis du gerne vil hurtigt i gang med 3D-print, og på den måde få det største udbytte her og nu, supplerer Thomas Westersø.

Han råder derfor interesserede virksomheder til at kontakte specialister inden for 3D-print så hurtigt som muligt - og få de nødvendige kompetencer ind i virksomheden allerede i idéfasen.

 – Det giver bare nogle helt andre muligheder, og det har også vist sig for de virksomheder, der gør det, at det giver et rigtig godt udbytte. Med udbytte mener jeg, at man kan spare ressourcer på det i form af penge og tid. Hvis du kan bruge halv tid på at udvikle et produkt, så er du i realiteten dobbelt så effektiv. Dertil er der også et grønt aspekt i det – med 3D-print bygger du op og bruger kun de nødvendige materialer i stedet for at skære fra og stå tilbage med en masse spild, konkluderer Thomas Westersø.

Så… Er 3D-print og udviklingsforløb et perfekt match?

To mand kigger på 3D-print design på skærm- JA! Det er et perfekt match i og med at du får muligheden for at få produktet i hånden, lyder det uden tøven fra Thomas Westersø, som uddyber:

- At få sit produkt ud til brugeren inden slutproduktion er afgørende for et vellykket slutprodukt. Når du sidder som designer, har du dine egne tanker om, hvad der skal til for at skabe et godt produkt. Men det er reelt kun slutbrugeren, der kan sige det. 3D-print gør det muligt at få så mange øjne på et produkt som muligt, og du kan lave iterationer via en lille designændring fremfor et helt nyt værktøj. Det er et perfekt match, og jeg kan kun råde virksomheder til at komme i gang med det så hurtigt som muligt i udviklingsforløbet.

Et sidste godt råd til virksomhederne derude?

- Prøv at få en specialist inden for 3D-print med så tidligt som muligt. Det kan være, at den idé du har om produktion, ville give bedre mening med 3D-print. Ved 3D-print har du nemlig mulighed for at tænke funktion over form. Det betyder, at du er helt fri til at fokusere på, hvilken funktion emnet skal have, uden at binde dig for meget på formen. Få testet idéer af, print nogle prototyper, få det i hænderne, få mere brugerinvolvering ind i udviklingsfasen – så får du et meget bedre slutprodukt. 3D-print er relativt billigt i forhold til, hvad man får ud af det. Og så det giver mulighed for at fejle - og så lære af de fejl, man laver, slutter Thomas Westersø.