Antropologi (side 2 af 2)

Caroline Philip Juul

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 32 12.

Antropologi

Antropologi (side 2 af 2)

Mennesker i centrum for grønnere teknologi og energieffektiviseringer

For at teknologiske løsninger for alvor skal rykke på klima- og energiområdet, skal de opleves som meningsfulde og lette at tage i brug for både eksperter, medarbejdere og den almene forbruger. Der kan eksistere mange forestillinger om, hvordan en teknologi bør udvikles, men ved at forstå de hverdags- og arbejdssammenhænge, hvor teknologierne skal implementeres og bruges, kan vi hjælpe virksomheder med at udvikle teknologien til de faktiske behov, rutiner og arbejdsgange, der eksisterer i private hjem, i virksomheder, institutioner og offentlige rum.

Hos Teknologisk Institut ser vi derfor bag om tallene og går helt tæt på de mennesker, der bruger og implementerer teknologierne. Gennem inddragelse af brugere, interessenter og fagfolk, dykker vi ned i adfærd, behov og værdier mhp. at identificere uforudsete barrierer og skjulte muligheder for energiomstilling og -optimering.


Det kan vi hjælpe jer med

Gennem inddragelse af brugere, forbrugere, medarbejdere, fagfolk og eksperter, kan vi hjælpe jer med at:

  • Omsætte komplekse brugerbehov til teknologiske designkrav
  • Gøre energiløsninger mere intuitive og attraktive
  • Overvinde barrierer for forandring
  • Styrke samarbejdet mellem teknik, ledelse og drift

Nedenfor kan du se en række eksempler på, hvordan vi har hjulpet andre.


Case: Hvordan får vi bæredygtigt indeklima og energiforbrug i fokus på erhvervsuddannelserne?

Bygninger tegner for 45% af det nationale energiforbrug, og byggeriet spiller derfor en central rolle ift. at understøtte den grønne omstilling. Hos Teknologisk Institut har vi gennemført en analyse af, hvilke behov der er blandt undervisere, lærlinge og virksomheder ift. at styrke fokusset på bæredygtigt indeklima og energiforbrug i bygninger.

Gennem observationer og interviews med de tre målgrupper, identificerede vi en tendens til en snæver opfattelse af bæredygtighed, en siloopdeling mellem faggrupper og en udbredt vanetænkning, der begrænser mulighederne for at rykke på grønne tiltag.

Analysen pegede på et behov for at udbrede opfattelsen af bæredygtighed til at handle om mere end solceller, at arbejde tværfagligt og helhedstænkende, samt at indtænke bæredygtighed i alle led af erhvervsuddannelserne og håndværksfagene generelt.

Case: Hvordan opleves intelligente indeklima-løsninger – og hvordan skal de se ud?

Fremtidens indeklima er styret af intelligente systemer, der sikrer den optimale balance mellem komfort og energiforbrug ved at samtænke systemer og handle proaktivt. Hos Teknologisk Institut har vi bidraget til udviklingen af en af disse løsninger og testet brugernes oplevelse af den.

Gennem interviews med familier, der har levet 1 år med en nyudviklet indeklima-løsning, har vi afdækket, hvordan brugere oplever det at leve med et automatiseret system, hvor stor tillid de har til systemet og hvordan det kan tilpasses for bedre at imødekomme deres behov.

Analysen pegede på en stor tilfredshed og evne til hurtigt at vænne sig til automatiseringen, der skabte en øget komfort og muliggjorde besparelser i energiforbrug. Brugernes input til balancen mellem kontrol og automatisering og integration med øvrige systemer viste sig vigtig for den videre udvikling og markedsføring af løsningen.



 

Sådan arbejder vi

Ikon for kvalitative metoder

Kvalitativ indsigt i adfærd og behov

Som antropologer bruger vi interviews, fokusgrupper og observationer til at forstå adfærdsmønstre, behov og opfattelser i forskellige målgrupper. Vi observerer, hvordan målgrupper forstår og interagerer med teknologier i deres hjem, på arbejdspladsen eller i det offentlige rum, og bruger adspurgt data til at skabe en dybere forståelse for deres værdier og årsager til bestemte handlemønstre. Dette bidrager til at skabe et helhedsorienteret og kontekstualiseret indblik i målgruppen.

Ikon for kvantitative data

Kvantificerbare data til at understøtte indsigter

Vi gennemfører desuden spørgeskemaundersøgelser, hvis der er brug for at skabe et kvantificerbart indblik i en given målgruppe.

Ikon for skræddersyede løsninger

Skræddersyede undersøgelser til jeres behov

Vi skræddersyr altid vores undersøgelser til jeres behov og tager gerne en snak med jer om, hvordan vi kan hjælpe.