Fastvingedroner skal kunne flyve i 24 timer

Jan Harry Hales

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 27 56.

To ingeniører arbejder med energisystemer til fastvingedroner

Fastvingedroner skal kunne flyve i 24 timer

Teknologisk Institut vil gøre det muligt at holde en fastvingedrone flyvende i 24 timer. Målet er at skabe en ny type drone, der kan konkurrere med traditionelle fly i flyvetid. Dronen skal desuden kun veje 2-3 kg, så den er nem at betjene.

Forestil dig en drone, der hjælper landmanden med at inspicere sine marker. Eller en drone, der overvåger farvande og kyststrækninger i forbindelse med olieudslip og efterfølgende sporer olien. Det er den type opgaver, små fastvingedroner kan håndtere med længere flyvetid. Opgaver, som med almindelige fly eller helikoptere er forbundet med både omkostninger og risici.

24 timers flyvetid
I samarbejde med Sky-Watch og eZelleron skal Teknologisk Institut udvikle et butan-drevet energisystem, der kan integreres i fastvinge-droner på 2-3 kg. Sådan et system eksisterer endnu ikke. I dag bliver små droner drevet af elektromotorer og batterier. Men det begrænser flyvetiden til 2-3 timer.

– Vores mål er at gøre det muligt at holde en mindre fastvingedrone i luften i 24 timer. Det sker ved hjælp af en højtemperatur-brændselscelle, der drives af lightergas. Målet ser realistisk ud, fortæller sektionsleder, Jan Harry Hales.

Læs mere om vores udvikling af brændselsceller til forbrugerprodukter.

Flere anvendelsesmuligheder med brændselsceller
På 24 timer kan en fastvingedrone flyve 1.200 km svarende til køreturen mellem København og Milano. Det giver mulighed for at sende de flyvende robotter på helt nye typer opgaver – fx redning, landbrug, overvågningsopgaver og inspektioner.

– Målet er at gøre dronen i stand til at løse flere af de opgaver, der i dag kræver et bemandet fly eller helikopter. Jo længere flyvetiden er, jo hurtigere og mere autonomt kan dronen løse opgaverne. Fordi den nye drone bliver så lille, vil den også nemt kunne transporteres og opsendes af en enkelt person, forklarer Michael Messerschmidt, Chief Business Development Officer hos Sky-Watch.

Testflyvning med gode resultater
Vi har i foråret 2016 foretaget de første testflyvninger af brændselscelle-dronen. Testflyvningerne er foretaget i samarbejde med Sky-Watch under Resultatkontrakten D2, som bliver finansieret af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte.

Se videoen, der viser testflyvningen og giver en forklaring på, hvordan brændselscellen virker. 
 


Drone-innovation på tværs af kompetencer og landegrænser
Teknologisk Institut har igennem en årrække opbygget stærke kompetencer inden for mikrobrændselsceller. Vi får yderligere tilført teknologi fra den tyske virksomhed, eZelleron, der har bred erfaring med integration af brændselsceller i forbrugerelektronik.

Vi kombinerer vores fælles viden med Sky-Watch fastvingedroner, som hører til de absolut mest energieffektive i verden. Det er disse kræfter, der tilsammen giver svaret på den nye drone.

Læs om vores øvrige arbejde med droner.

Projektet ”BuDrone” er støttet af Innovationsfonden med 5,5 millioner kroner og løber i perioden 2016-2018.

>> Modtag vores nyhedsbrev <<