Antropologi

Maria Louise Bønnelykke

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 19 90.

Antropologi

Antropologi

Hvordan bruger almindelige mennesker teknologier i deres arbejde og i deres hverdagsliv? Hvordan gør eksperter og specialister? Som antropologer på Teknologisk Institut undersøger vi netop det. Vi arbejder nemlig for at finde frem til, hvad nye teknologiske løsninger skal imødekomme for at fungere i praksis. Vi arbejder med alle de sammenhænge, hvor menneskers handlinger og valg spiller en rolle i forhold til teknologier – det være sig i private hjem, i virksomheder, institutioner eller offentlige rum.

Adfærd har stor betydning for teknologisk udvikling

Vi undersøger hvordan den teknologiske udvikling hjælper os og udfordrer os, hvordan selv vores sanser påvirker vores oplevelser af teknologier – og endda hvordan den måde vi ser, hører, føler, smager og lugter forandres af teknologier. Det virker måske abstrakt, men i bund og grund betyder det, at vi bidrager med en forståelse af de hverdags- eller arbejdssammenhænge en given teknologi indgår i. Det gør vi ved at spørge folk om deres oplevelser i interviews og workshops, og hvis det er muligt deltage i deres hverdag.

Antropologisk kortlægning skal hjælpe ny energieffektiv teknologi ind på markedet i Fjernøsten

Nogle af de teknologier der kan hjælpe os igennem den grønne omstilling, bliver forhindret af barrierer i markedet. I projektet ’Intelligent styring af ventilation og køl på containerskibe’ er det beregnet, at behovsstyret ventilation og køl på containerskibe kan hjælpe Maersk med at spare, hvad der svarer til 1% af Danmarks samlede CO2 udledning. Men det kan være svært at komme igennem med ny og dyrere teknologi – også selvom den har en fornuftig tilbagebetalingstid. Vi kortlægger barrierer og muligheder for danske ventilations- og ventilleverandører gennem en antropologisk undersøgelse af de stakeholders, der påvirker beslutningerne om indkøb af ny teknologi både på Esplanaden i København og på de asiatiske skibsværfter.

Der ligger vigtig viden bag tallene

Måske kender I allerede jeres målgruppe i tal, men ved I, hvad der ligger bag tallene? Som antropologer bruger vi surveys til at afdække tendenser og undersøge mønstre i forskellige målgruppers erfaringer og præferencer. Men vores spidskompetence er at gå videre end det og undersøge, hvorfor målgruppen svarer, som de gør. På den måde finder vi ud af, hvad der ligger bag tallene.

Medarbejdernes oplevelse af indeklimaet anvendes til at skabe en optimal styring

I Ingeniørforeningen IDAs bygning ønsker man at skabe det sundeste og mest energioptimale indeklima. Teknologisk Institut hjælper med at udvikle en prædiktiv styring af varmeinstallationer, ventilation, køling og solafskærmning baseret på data fra intelligente ventilationskomponenter, vejrdata og energipriser. I projektet hjælper vi som antropologer med at indsamle input fra medarbejderne om deres præferencer og behov samt kortlægge deres adfærdsmønstre – begge dele bliver indarbejdet i styringen.

Skab værdi i dit projekt med antropologiske indsigter

Det behøver ikke at være omkostningsfuldt eller indviklet at involvere antropologer i teknologiske projekter. Tværtimod kan det sikre kvaliteten af jeres resultater, at brugernes erfaringer og ønsker integreres tidligt i processen.

Antropologiske input til jeres projekt kan skalleres: Vi kan skabe værdifulde anbefalinger til jer på baggrund af enkelte kvalitative interviews, som kan gøre jer klogere på kunder, slutbrugere og andre interessenter. Eller vi kan involvere målgruppen i designprocesser og medvirke i et projekt fra det udformes til det endelige resultat leveres. Vi leverer resultater i form af anbefalinger, prototyper, rapporter eller formidlingsmateriale alt efter jeres behov.

Nabostøj udfordrer hjemmets ro – og løsningerne er komplekse

33,3 % af beboere i etageejendomme oplever nabostøjsgener. Selv hverdagslyde bliver  problematiske, når de trænger ind i hjemmet og udfordrer den ro og hvile de fleste forventer at  kunne finde her. Antropologiske undersøgelser viser, at beboere er tilbageholdende med at håndtere nabostøjsproblemer vha. lydisolering, fordi de ser det som et adfærdsmæssigt problem, der skal løses ved at nogen støjer mindre eller bliver mere rummelige. I mange ældre etageboliger er det imidlertid en stor opgave, fordi boligerne er så ringe lydisoleret at selv helt almindelige hverdagslyde høres på tværs af lejlighedsskel. I samarbejde med eksterne partnere udvikler vi som antropologer løsninger, der forebygger og håndterer nabostøj både byggeteknisk og gennem adfærdsmæssige værktøjer. Fordi problemet er komplekst, må løsningerne også være komplekse.

Sammen aftaler vi præcis den indsats, som vil skabe værdi for netop jeres projekt.

Kontakt

Maria Louise Bønnelykke

Seniorkonsulent, ph.d.

mlbo@teknologisk.dk

+45 72 20 19 90