Hvad er ITIL®?

Eva Frisdahl Staal

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 46.

Fire personer i IT-service eller help desk

Hvad er ITIL®?

4 min.

Hvis du arbejder inden for IT-service og -support, har du højst sandsynligt hørt om ITIL®. Men hvad er ITIL®, og hvad er fordelene ved at bruge det til din virksomheds IT-services?

ITIL® står for Information Technology Infrastructure Library. Det er et fælles IT-sprog, der hjælper med at forbinde medarbejdere og kunder gennem en fælles referenceramme inden for IT-service management.

De fleste organisationer er i dag understøttet og afhængig af en IT-afdeling. ITIL® leverer et rammeværk, der fungerer som en praktisk guide med beskrivelser af stort set alle typer af opgaver, som serviceleverandører står overfor.

Best practice fra de mest effektive IT-organisationer verden over

ITIL® er den mest udbredte metode inden for IT Service Management. Den er baseret på mange års undersøgelser af best practice i de mest effektive IT-organisationer verden over – både offentlige og private.

Når du kender til ITIL®, kan du beskrive, hvordan IT-ressourcer skal organiseres for at skabe forretningsmæssig værdi ved at dokumentere processer, procedurer, opgaver, funktioner og roller. Rammeværket er fleksibelt og ikke organisationsspecifikt, hvilket betyder, at det kan anvendes af en hver organisation uanset branche.

Bedre udnyttelse af kompetencer fører til reducerede omkostninger med ITIL®

Metoden skaber en fælles referenceramme gennem sprogbrug og begreber på tværs af leverandører og kunder. På den måde kommer kundens forventninger i fokus og bliver imødekommet gennem de konsekvente og aftalte processer i ITIL®. 

Samlet set kan ITIL® sikre, at I opnår en bedre udnyttelse af kompetencer og erfaringer, hvilket kan føre til reducerede omkostninger for din virksomhed. ITIL® sætter de grundlæggende rammer, så du kan koncentrere dig om at udføre dit arbejde og opnå dine mål. 

Infografik der beskriver fordelene ved ITIL

Hvad er fordelene ved ITIL®?

Der er som sagt mange gode grunde til at bruge ITIL® til at optimere værdien af jeres IT-services.

For at opsummere har vi samlet nogle af de største fordele, som ITIL® kan bidrage med til dit arbejde og din organisation:

  • Fleksibelt sprog, der ikke er organisationsbestemt, så det kan bruges på tværs af brancher og tilpasses til lige præcis din organisations behov 
  • Skaber en fælles referenceramme gennem sprogbrug og begreber på tværs af leverandører og kunder
  • Er med til at sikre, at fokus er på kundens ønsker og behov, så du kan levere en fantastisk service
  • Skaber forudsigelige og konsekvente processer ved brugen af best practice processer, hvilket kan øge medarbejderes produktivitet
  • Sikrer en bedre udnyttelse af kompetencer og erfaringer, hvilket fører til reducerede omkostninger for din organisation
  • Det er en af de mest populære og udbredte metoder inden for inden for IT Service Management, så evner inden for ITIL® er eftertragtede blandt arbejdsgivere! 

Styrk din faglige profil med en ITIL®-certificering

Hvordan lærer du så at tale ITIL® og at implementere best practice-principperne i dit arbejde?

På Teknologisk Institut udbyder vi flere forskellige ITIL®-kurser både på grundlæggende og videregående niveau. Er du nybegynder og mangler grundlæggende kendskab og viden om ITIL®? Eller måske har du allerede en certificering i ITIL® 4 Foundation, men du ønsker at bygge videre på din viden for at nå det næste niveau?

Lige gyldigt dine behov og kompetencer, så finder du et relevant kursus hos os. Se en oversigt over vores kurser, og find ud af, hvor langt du er i din ITIL®-rejse her.

Efter du har deltaget på et kursus kan du blive certificeret i ITIL® og få bevis på dine færdigheder. En ITIL®-certificering er noget, der pynter godt på dit CV og øger din markedsværdi overfor nuværende såvel som kommende arbejdsgivere. Læs mere om fordelene ved at tage på kursus i ITIL her.

Grundlæggende kurser inden for ITIL® og IT-service og support:

ITIL® 4 Foundation

Succesfuld Incident Management

Optimal videndeling i service desken

SDComm© - Kommunikationsuddannelsen for Service desk medarbejdere

Videregående kurser til dig, der allerede har en certificering i ITIL® 4 Foundation: 

ITIL® 4 Create, Deliver & Support

ITIL® 4 High Velocity IT

ITIL® 4 Digital & IT Strategy

ITIL® 4 Direct, Plan & Improve

Skal du med på et ITIL®-kursus?

Teknologisk Institut tilbyder et bredt udvalg af ITIL®-kurser på både grundlæggende og videregående niveau. Har du spørgsmål? Kontakt os på 72 20 30 00, eller find en oversigt over vores ITIL®-kurser gennem linket nedenfor.

 

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.