Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Kurser

Kursusadministration

Brug for hjælp?

  • Gregersensvej 8
  • 2630 Taastrup
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Forskerparken Fyn, Forskerparken 10F
  • 5230 Odense M
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Teknologiparken Kongsvang Allé 29
  • 8000 Aarhus C
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • NordsøcentretPostboks 104
  • 9850Hirtshals
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Gammel Ålbovej 1
  • 6092Sønder Stenderup
Google MapsApple MapsRejseplanen

ITIL® 4 Foundation

Lær om ITIL® 4 og få en forståelse for ITIL® 4’s service management framework og koncepter. Du introduceres til styringen af moderne IT-understøttede services og der er særlig vægt på struktur, grundlæggende koncepter og terminologi.Kurset varer 2 dage og afsluttes med en halv dags opfølgning og ITIL® 4 Foundation certificeringen. For courses in English, please go to the bottom of this page.

Evaluering

3stjerner

Alle arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed.

Evalueringen er baseret på: 25 besvarelser

ITIL® hjælper organisationer og personer til at optimere værdien af IT- og digitale services. ITIL® giver tydelige retningslinjer til serviceleverandører, der ønsker at understøtte kundernes og brugerenes digitale behov.
ITIL® er både et fælles sprog for IT-professionelle – og et internationalt anerkendt rammeværk for at levere gode digitalt understøttede services. ITIL® er samtidig en omfattende og veldokumenteret praktisk guide med beskrivelser af stort set alle typer af opgaver, som en serviceleverandør står overfor.

 

Deltagerprofil

Kurset henvender sig til alle, der arbejder med ledelse og styring af it-services.
Kurset er blandt andet relevant for:

  • Alle IT-professionelle, der indgår i IT-organisationens serviceprocesser
  • IT-ledere
  • Procesejere og -managere
  • Projektledere
  • Enterprise arkitekter
  • Service- og kundeansvarlige
  • Service management konsulenter

Der er ingen formelle adgangskrav til kurset, men det er en god idé at have en generel forståelse for hverdagen i en IT-organisation. Derudover er det en forudsætning, at du har mulighed for at koncentrere dig om kurset og afsætte tid til hjemmearbejde, da det af mange opleves intensivt.

Indhold

Kurset gennemgår de grundlæggende elementer i ITIL® med udgangspunkt i livscyklussen for en service.

ITIL® er en meget omfangsrig Best Practice, og kurset vil først og fremmest give dig et overblik over det omfattende stofområde.

Du kommer igennem følgende emner:

  • Service Management som fagområde
  • ITIL baggrund, tankegang, nøgle begreber, terminologi
  • De fire dimensioner af Service Management
  • ITIL Guiding Principles
  • ITIL Service Value System og Service Value Chain
  • Activities i Service Value Chain
  • Udvalgte Practises, hvoraf syv gennemgås mere detaljeret

Kursusindhold og nyheder i forhold til version 3

ITIL® 4 er en omfattende videreudvikling af version 3, og giver et langt mere praktisk og fleksibelt grundlag for organisationens digitale transformation. ITIL® 4 bidrager med en operationel og end-to-end digital model til levering og drift af produkter og IT services. ITIL® 4 gør det muligt for IT-afdelingen at spille en større og mere afgørende rolle i forbindelse med forretningsstrategien. Derudover giver ITIL® 4 også et overordnet end-to-end perspektiv, der integrerer både DevOps, Lean IT og agil udvikling.

Den nye ITIL® 4 Foundation giver – som forrige version – deltagerne alle de grundlæggende forudsætninger for at arbejde med IT service management. Det vil sige forståelse for både ITIL® 4’s IT service management framework og koncepter.

Kursusmateriale

Kursusmateriale og eksamen er på engelsk.

Certificering

Kurset afsluttes med en certificering.

  • Efter 2 dages kursus afholdes opfølgningsdag,som varer 3,5 time. Her gennemgås prøveeksamen, som du har taget som hjemmearbejde. Der er repetition, spørgetime og til slut tages eksamen (som er inkluderet i prisen).

Praktisk om certificeringen

  • Antal spørgsmål: 40
  • Tid: 75 minutter
  • Format: multiple-choice

Du skal besvare mindst 26 spørgsmål rigtigt (65%) for at bestå certificeringen.

Ved beståelse får du udstedt et certifikat i ITIL Foundation Certificate in IT Service Management.

Teknologisk Institut tilbyder denne certificering som akkrediteret træningsorganisation (ATO) under eksamensinstituttet PeopleCert, som på vegne af Axelos er ansvarlig for godkendelse af undervisere, auditering af administrative processer samt levering af akkrediteret materiale og eksamener.

Underviser

Undervisningen varetages af en erfaren underviser fra Teknologisk Instituts netværk bestående af branchens dygtigste undervisere.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. The Swirl logo™ is a trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

Available in English v4

Har du faglige spørgsmål, så kontakt:
Andre kigger også på