AFLOAT - Ammonia Fuelled Combustion for Marine Applications - Systemoverblik

Christoffer Mølleskov Pedersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 10 55.

Mand med blå nitrilhandsker skruer med to ringgaffelnøgler på en rød maskine. I forgrunden kan noget gult flydende stof i kolbe ses.

AFLOAT - Ammonia Fuelled Combustion for Marine Applications - Systemoverblik

I AFLOAT udvikler og tilpasser vi hele skibets energisystem, så det kan køre effektivt og sikkert på ammoniak som brændstof. 

Herunder kan du se, hvordan de centrale komponenter – fra brintproduktion og forbrænding til motor, kedel og udstødning – spiller sammen i AFLOAT’s samlede løsning. 

Illustration, der viser, hvordan AFLOATS løsning til at gøre ammoniak et sikkert og effektivt drivmiddel for skibsfarten ser ud på et skib.
  • Ammoniaktank 

    Skibet er udstyret med tanke, hvor flydende ammoniak opbevares sikkert under tryk. 

  • Krakker med katalysator 

    Når der er brug for energi, sendes en del af ammoniakken ind i en krakker – en varmeveksler, der er specielt designet og udstyret med en katalysator. Her spaltes ammoniak til brint og kvælstof ved hjælp af varme og kemi, og der opnås en brændstofblanding bestående af ammoniak og brint. 

  • Motor og kedel 

Brændstofblandingen føres til motorerne, der driver skibet frem, og til kedlerne, der producerer varme og damp til brug ombord. 

  • Optimeret energiudnyttelse 

Systemet er designet til at genbruge så meget energi som muligt. For eksempel kan varme fra motorens udstødning bruges til at forvarme ammoniakken, før den spaltes. 

  • Rensning af udstødning 

Udstødningsgasser renses med avancerede katalysatorer, så miljøpåvirkningen minimeres.