AFLOAT - Ammonia Fuelled Combustion for Marine Applications - Teknologier og Løsninger

Christoffer Mølleskov Pedersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 10 55.

Mand med blå nitrilhandsker skruer med to ringgaffelnøgler på en rød maskine. I forgrunden kan noget gult flydende stof i kolbe ses.

AFLOAT - Ammonia Fuelled Combustion for Marine Applications - Teknologier og Løsninger

AFLOATs løsning til at gøre ammoniak til en sikkert of effektivt drivmiddel for skibsfarten kræver udvikling af flere forskellige teknologier. Her kan du læse om de enkelte teknologier og komponenter, som udvikles i projektet.

 

Ammoniak som motordrivmiddel – udvikling, test og optimering 

Ammoniak har udfordringer med at tænde og brænde rent i skibsmotorer. En teknisk nøgle til at løse dette er at tilføre en mindre mængde brint til ammoniakbrændslet, hvilket gør forbrændingen mere effektiv, stabil og sikrere. Vi arbejder derfor målrettet med at finde den rette balance og teknologi, så skibe kan sejle på ammoniak, uden at gå på kompromis med drift eller sikkerhed.

Læs mere her.
 

Udvikling af cracker teknologi 

I AFLOAT tilsætter vi brint til ammoniakken for at forbedre brændstoffets forbrændingsevne. Men fordi brint enten skal opbevares ved høje tryk eller meget lave temperaturer, er det vanskeligt at opbevare ombord på skibet i store mængder. Derfor udvikler vi teknologier, der kan ”krakke”, det vil sige fremstille, brinten direkte ombord ved at spalte ammoniak-molekylerne.

Læs mere her.
 

Demonstration på kedel og varmeproduktion 

Konventionelle skibsmotorer og kedler kan ikke uden videre bruge ammoniak. Derfor udvikler og tester vi løsninger, så motorer og kedler kan omstilles og køre på ammoniak med lavere emissioner og høj driftssikkerhed. 

Læs mere her.

Systemmodellering og integration 

Ét er at finde løsninger på de teknologiske barrierer for hver komponent i systemet på skibet. Et andet er at sikre, at det hele fungerer sammen. Fra tank til udstødning. Gennem avanceret systemmodellering og simulering beregner og designer vi, hvordan ammoniakken føres gennem hele energisystemet på skibet: hvor meget, hvornår og hvordan ammoniak krakkes, hvordan varmen bedst udnyttes, og hvornår motor eller kedel får brændstof med netop det rigtige blandingsforhold.

Læs mere her.
 

Proof of concept og demonstration 

Vi tester og dokumenterer teknologierne – både enkeltvis og som et samlet system – i en række demonstrationer. Det sker på fuldskala-motorer og kedelanlæg i et helt nyt testcenter, hvor vi måler alt fra effektivitet og forbrænding til emissioner og systemintegration.