Byggelogistik: Effektiv styring og håndtering af byggematerialer

Lars  Germann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 00.

Logistikken på byggepladsen, hvor elementer til Nordea byggeri bliver modtaget

Byggelogistik: Effektiv styring og håndtering af byggematerialer

Effektivisering og egenudvikling af byggelogistik i virksomheder og skoler

Udvikling af byggelogistik er vigtigt for byggeriets effektivisering og fremme af bæredygtigt byggeri med mere genbrug af byggematerialer og mindre affald.

Byggelogistik omfatter samarbejdet i hele leverancekæden mellem leverandører, byggefolk, nedrivere og genanvendere. Dvs. at byggelogistik dækker industrifasen, byggefasen og brugsfasen med returlogistik til nye anvendelser i en cirkulær økonomi, som vist i figur 1.
 

Byggelogistik figur 1

Figur 1. Byggelogistikkens samarbejds- og leverancekæde gennem industrifasen, byggefasen og brugsfasen med returlogistik. Der er udviklet fire PIXI-vejledninger for forskellige steder i forløbet.

Der er behov for forbedring af byggelogistik, som både bør omfatte ledelse, praktisk udførelse og uddannelse. En sådan udvikling kan understøttes af fx fælles branchevejledning (anvisning), PIXI-Vejledninger, undervisningsmateriale og principper for, hvordan virksomheder og skole selv kan videreudvikle og gennemføre byggelogistik som en livslang læring. En fælles branchevejledning (anvisning) ses fx i build.dk/Vejledning-i-Byggelogistik.