AI Chatbots og Natural Language Processing

Simon Aagaard Enni

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 45.

et billede med teksten "AI Chatbots og Natural Language Processing" i forgrunden og et futuristisk billede af robotter og teknologi i baggrunden.

AI Chatbots og Natural Language Processing

Naturligt sprog er det værktøj, mennesker bruger til at kommunikere med hinanden, men computere har ofte svært ved at forstå instruktioner og tekst, som ikke er i et helt bestemt format. Natural Language Processing (NLP) handler om at bruge computere til at bearbejde menneskeligt sprog. Der findes mange metoder til at ekstrahere information ud fra tekst, men ingen af dem er lige så generelle og lette at bruge som Large Language Models (LLMs). LLM'er er machine learning-modeller, der kan generere tekst, og det efterhånden mest kendte eksempel er ChatGPT.

ChatGPT er baseret på banebrydende forskning, og det er hidtil uhørt, at så ny forskning er blevet bredt anvendeligt af næsten alle mennesker i verden så hurtigt. Chatbotten er blevet et synonym med AI og kunstig intelligens og kan gøre det lettere at udføre en lang række opgaver. I en virksomhedskontekst bliver det f.eks. lettere at fremsøge ekspertviden og gøre medarbejdere klogere på arbejdspraksis, som ellers ville tage år at bygge op. Dette sker ved hjælp af teknikken Retrieval Augmented Generation, hvor matematiske værktøjer bruges til at finde dokumenter, der er relevante for en given efterspørgsel.

Teknologisk Institut kan hjælpe dig med, at:

  • Afklare og kortlægge markedet indenfor AI chatbots med direkte henblik på din virksomhed.
  • Opkvalificere din virksomhed gennem workshops og kurser om ChatGPT og chatbots.
  • Gøre dine dokumenter lettere at overskue gennem dokumentdatabaser og Retrieval Augmented Generation.
  • Sikre dine data og uddanne dig indenfor AI-etik og begrænsningerne ved machine learning samt AI.

Når en chatbot skal implementeres i en virksomhed, er det første spørgsmål ofte, om man "bare" skal bruge ChatGPT, eller om man skal vælge en on-premise løsning. Hos Teknologisk Institut kan vi rådgive dig om AI og chatbots, så du kan få mest ud af den nye teknologi. Vi sørger for, at din brug af ChatGPT er forankret i en strategi, der passer specifikt til din forretningsmodel. Vi hjælper også med kortlægning og afklaring af markedet indenfor chatbots gennem vejledning og sparring for at klæde din virksomhed bedst på. 

Vores eksperter hjælper også med opkvalificering og indføring af det nye værktøj gennem workshops og kurser, så din virksomhed hurtigst muligt kan drage nytte af AI chatbots. Vi spænder hele vejen fra at udvikle og implementere AI chatbots til vejledning i forhold til prompting. Vores rådgivning kan også give dig viden om og indblik i AI-etik og hvordan du sikrer, at dine private data ikke bliver offentliggjort eller brugt til træning.

Udviklingen indenfor sprogmodeller sker ufatteligt hurtigt, og det næste store gennembrug på området er multimodale modeller. Disse modeller bearbejder ikke kun tekst, men kan potentielt arbejde med alle slags ustrukturerede data, som f.eks. billeder, video eller lyd. Teknologien fungerer ved at anvende matematik til at omdanne input, som f.eks. billeder og tekst, til et abstrakt objekt, der kan behandles, så forskellige modaliteter kan sammenlignes. På sigt kan modellerne dermed behandle slideshows eller lyde og omdanne dem til tekst eller billeder.