Hadberg Energy - Hvornår bør vi tænde for vores husholdningsmaskiner?

Lene  Grønning

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 38.

Hadberg Energy - Hvornår bør vi tænde for vores husholdningsmaskiner?

PowerHDen bæredygtige agenda er kommet for at blive, men hvordan kan vi på en let og effektiv måde ændre vores vaner hjemme i husstanden, så vi skubber lidt ekstra til den grønne energi? 

Søren Hansen Hadberg, der er indehaver af Hadberg Energy, har de seneste år arbejdet på at udvikle produktet PowerHorizon, der skal vise, hvornår vi bør tænde for vores forskellige husholdningsapparater, hvis vi vil anvender grøn energi. Med samkøring af prognoser og data fra forskellige aktører, er det lykkes ham at udvikle en løsning, som viser de mest optimale anvendelsestidspunkter for husstandens maskiner. Men hvordan vil forbrugerne tage imod en sådan løsning? Og hvordan skal designet og interfaces se ud i forhold til forbrugernes behov, adfærd og efterspørgsel?


Forbrugervinklen og hverdagsrejsen
”Da jeg startede mit Inkubatorforløb hos Teknologisk Institut, var jeg klar over, at jeg havde en stor udfordring med at afdække brugerpræferencer og efterspørgselsbehov. Det var derfor utrolig givende, at jeg fik hjælp til at kigge nærmere på forbrugervinklen og få det sat i system,” siger Søren Hansen Hadberg, indehaver af Hadberg Energy. Sammen med teamet fra Teknologisk Institut fik han sat ekstra spot på tilgængelighed og udseende ved at analysere forbrugernes præferencer og adfærd i forhold til forskellige designoplæg, der kunne integreres i hverdagen og blive en naturlig løsning for den miljøbevidste forbruger.

Apparat i øjenhøjde
”Umiddelbart var det planen at udvikle et let aflæseligt og intuitivt fysisk apparat med en central placering i hjemmet, men det viste sig, at det er svært at introducere et originalt produkt, som samtidig er fuldstændig intuitivt i sin anvendelse”, fortæller Søren Hansen Hadberg. Efter en god proces med Teknologisk Institut, og flere interviews med potentielle forbrugere, stod det klart, at PowerHorizons kompleksitetsniveau og intuitive anvendelse var helt central og skulle afbalanceres.

”PowerHorizon ligger i spændingsfeltet, hvor meget info om hvornår strømmen er grøn giver et komplekst produkt for forbrugeren i sin anvendelse, og hvor mindre info om hvornår strømmen er grøn skaber mindre værdi for forbrugeren, men til gengæld giver nem og intuitiv anvendelse af produktet. I den forbindelse har Teknologisk Institut været virkelig gode at have med, for at finde det gode kompromis og få balance i designet ”, fortæller Søren Hansen Hadberg

Prototype og kommercielle partnerskaber
Hele Inkubatorforløbet er endt ud med en prototype. Næste skridt er en kommercialisering. Søren Hansen Hadberg er blevet klar over, at der er en masse viden derude, som er en guldgrube at få fat i, hvis man spørger og undersøger. Måske er PowerHorizons fremtid et par kommercielle partnerskaber med spændende samarbejdspartnere, som også kan se fidusen i at levere en løsning, der viser, at vi helst skal tænde for vores maskiner, når vinden blæser.

Om Inkubator forløbet hos Teknologisk Institut