Videncenter for Batterier - Sikkerhed og sikker håndtering

Anders Christian Solberg Jensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 12 64.

Billede 3 til batteri videncenter

Videncenter for Batterier - Sikkerhed og sikker håndtering

Sikkerhed

Energiindholdet i batterierne er steget betragteligt med litium-ion teknologien. Dette giver helt nye udfordringer med hensyn til sikkerhed og størrelsen på laderne.Med litium-ion-teknologien fulgte også nye risici for brand i batteriet, hvis spændingen kommer uden for det mulige driftsområde.

Sikkerheden er afhængig af en nøje overvågning af hver battericelle, så batteriet afbrydes inden der opstår fare. Selv små Li-ion batterier har normalt et elektronisk Battery Management System (BMS).

Batterier til elbiler underkastes grundige mekaniske og elektriske tests, og sikkerhed indgår som en integreret del af udviklingskravene, når nye batteri-varianter udvikles.

Batterividencenter cellespænding

Figur 1 Li-ion batterier arbejder sikkert inden for et snævert spændings- og temperaturområde. Uden for det sikre område kan batteriet under uheldige omstændigheder bryde i brand.

Sikker håndtering

Li-Ion kan opbevares (lagres) ved lave temperaturer med minimal degradering. Batteriet skal dog varmes op til normal temperatur igen inden brug.

Det kan være farligt at opbevare Li-Ion batterier i længere tid uden tilsyn og ladning. Batteriet har en selvafladning og BMS-systemet belaster også battericellerne. Det betyder, at batteriet kan komme ned i et potentielt ustabilt område. Mange brugte mobil og PC-batterier i skufferne er en dårlig idé.

Man bør undlade at forsøge at oplade et Li-Ion batteri, som er afladet under sikkerhedsgrænsen. Find mere omkring sikkerhed for de forskellige batterikemier her

Transport af batterier

EU betragter batterisystemer som farligt gods, hvorfor disse skal have en transportdeklaration (iht. UN38.3), førend de må transporteres. Teknologisk Institut tilbyder at udføre de nødvendige batteritests.